ÖZET
Toplumsal değişme, toplumun yapısındaki, temel kurumlarındaki, toplumun parçaları arasındaki dengede ya
da örgütlenme şeklinde meydana gelen değişmedir. Eğitim ve toplumsal değişme arasındaki ilişki uzun yıllardır
tartışılmaktadır. Bazı düşünürlere göre eğitim toplumsal değişmeye neden olmakta, bazılarına göre ise, toplumsal değişmenin
sonucu olarak şekillenmektedir. Eğitimin toplumdaki en önemli işlevleri; bireyi toplumsallaştırmak, toplumun sürekliliğini
sağlamak ve toplumsal değişmeyi sağlamaya çalışan kuşaklar yetiştirmektir. Özellikle araştırma işlemlerini yöneten
kuruluşlar olan üniversitelerin bu işlevlerdeki etkisi yadsınamaz. Son yıllarda birçok ülke yükseköğretim sistemleri içinde
reformlar yapmışlardır. Özellikle gelişmekte olan ülkelerin yükseköğretim kurumlarında ortaya çıkan bu reformlar; yeni
kuruluşların ortaya çıkması, finans ve yönetim yapılarının değiştirilmesi, değerlendirme ve akreditasyon mekanizmalarının
oluşturulması, program reformları ve teknolojik yenilikler şeklinde kendini göstermiştir. Bu araştırmanın amacı,
yükseköğretimin toplumsal değişmedeki etkisini incelemektir. Bu kapsamda araştırmada, eğitim, toplumsal değişme ve
yükseköğretimdeki temel kavramlar, gelişme ve sorunlar sosyal gerçeklik bağlamında incelenmiş ve analitik bir yaklaşımla
bazı öneriler getirilmiştir.
ABSTRACT
Social change is the change which takes place in the structure, main institutions, the balance between
the components or the organisation method of the society. The relationship between education and social change has been
discussed for years. According to some philosophers education causes social change and whereas according to the others
education is shaped as a result of social change. The most significant functions of education in a society are to socialise
individuals, to enable the continuity of the society and to raise generations that would try to establish social change.
Especially the effect of universities which are the institutions directing research processes can not be ignored. In recent years,
many countries have reformed their higher education systems. Especially the reforms which take place in the higher
education systems of developing countries are; establishing new institutions, changing financial and administrative structures,
forming evaluation and accreditation mechanisms, program reforms and technological innovations. The aim of this study is to
investigate the effect of higher education on social change. In this context, fundamental concepts in education, social change
and higher education, developments and problems within the framework of social reality have been investigated and some
suggestions have been made with an analytical approach.
ANAHTAR KELİMELER: eğitim, toplumsal değişme, yükseköğretim
KEYWORDS: education, social change, higher education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education