ÖZET
Bu çalışmada özel yetenek sınavına giren bireylerin başarısı, cinsiyet değişkenine göre karışımlı lojistik regresyon yöntemi ile modellenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitede yapılmış olan özel yetenek sınavına (Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği) katılan 642 (150 bayan + 492 erkek) birey oluşturmaktadır. Bu çalışmada, yetenek sınavı sonucunda başarılı olan ve olmayan bireyler, 0 ve 1 şeklinde ikili (dichotomic) kodlanarak, kazanıp-kazanmamanın alt sınıf ve birey kovaryetlerine göre değişimi incelenmiştir. Aynı zamanda her cinsiyetin kendi içerisindeki (kazanan-kazanmayan) risk oranları da araştırılmaya çalışılmıştır. Bundan dolayı, başarılı olup-olmama cevap değişkeni (bağımlı değişken) olmak üzere bu değişkenin bazı bağımsız değişkenler üzerine olan regresyonu (lojistik Regresyon)
ile modellenmiştir. Bu çalışmaya ait lojistik regresyon ve risk analizleri SAS yazılımı ile yapılmıştır. Yapılan risk analizi sonuçlarına göre, özel yetenek sınavında başarılı olan erkek bireylerin başarılı olamayanlara karşı yaklaşık olarak 15 misli bir avantaj taşıdıkları; bayanlar içinse, başarılı olanların olamayanlara karşı 8 misli avantaj içerisinde oldukları tespit edilmiştir. Risk analizine ilişkin elde edilen bulguların doğruluk düzeyi Wald istatistiği tarafından da onaylanmıştır.
ABSTRACT
In this study, the successes of students who participated in private skill exam were modelled by
using logistic regression. The sample was consisted of 642 (150 girls + 492 boys) individuals who had participated in private
skill examination in a university which is located in the East of Turkey. According to success circumstances, dependent
variable which was dichotomic was coded as “1” or “0”. After dichotomic design, success and failure circumstances were
examined in terms of sub-population and covariance’s changing. At the same time, it would have been like to search the risk
ratio for each gender. Therefore, effecting of independent variables on dependent variable was modelled with logistic regression model. Logistic and risk analysis’ were
performed by SAS software. As to risk analysis findings, successful male students have more 15 times advantage than
unsuccessful students. Besides, successful female students have more 8 times than unsuccessful female students. Wald statistics had been confirmed the risk analysis findings in appropriate border.
ANAHTAR KELİMELER: karışımlı lojistik regresyon, risk analizi, modelleme, özel yetenek
KEYWORDS: mixture logistic regression, risk analysis, modeling, private skill
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education