ÖZET
Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmen adaylarının ilköğretim öğrencilerinin kesirlerde bölmeye
ilişkin sahip olabilecekleri kavram yanılgıları ve karşılaştıkları zorluklar hakkındaki bilgilerini incelemektir. Ayrıca, öğretmen
adaylarının bu kavram yanılgıları ve zorlukların olası sebepleri hakkındaki bilgileri ve bu zorlukları gidermeye yönelik
sundukları stratejileri incelemektir. Çalışma 2004-2005 bahar dönemi sonunda bir devlet üniversitesinde öğretmen yetiştirme
programına devam eden son sınıf ilköğretim matematik öğretmen adayları ile nitel durum çalışması yapılarak gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın sonuçları, öğretmen adaylarının öğrencilerin kesirlerde bölmeyle ilgili kavram yanılgılarının dört ana başlıkta
toplanabileceğini göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar öğretmen adaylarının öğrencilerin karşılaştıkları zorlukları giderebilmek için
birçok strateji geliştirdiklerini göstermiştir. Bulgular, içerik ve pedagoji ağırlıklı derslerin, öğretmen adaylarının öğrencilerin
matematiksel kavramları anlamaya ilişkin bilgilerinin gelişmesindeki önemini ortaya koymuştur.
ABSTRACT
The purpose of this study was to examine preservice mathematics teachers’ knowledge about common
(mis)conceptions and difficulties of elementary students. In addition, it was aimed to investigate preservice teachers’ knowledge
about the possible sources of these misconception/difficulties, and their suggested strategies to overcome those difficulties. Data
was collected from senior preservice elementary mathematics teachers enrolled in a teacher education program at a public
university at the end of the spring semester of 2004-2005. Qualitative case study design was used to collect the data. Results
revealed that preservice teachers’ knowledge on difficulties that elementary students might have could be grouped under four
headings. In addition, preservice teachers suggested various strategies that can be used to overcome students’ difficulties on
division of fractions. Research study revealed the importance of content-pedagogy rich courses on preservice teachers’
knowledge related to students’ understanding of mathematics concepts.
ANAHTAR KELİMELER: matematik eğitimi, ilköğretim matematik öğretmen adayları, pedagojik içerik bilgisi, kesirlerde bölme
KEYWORDS: mathematics education, preservice elementary mathematics teachers, pedagogical content knowledge, division of fractions
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education