ÖZET
Araştırmada, çevrimiçi öğrenme ortamında öğrencilerin ne tür iletişim örüntüleri gösterdikleri bilgisayar
aracılı söylem çözümlemesi ile incelenmiştir. Örneklem çevrimiçi tartışma forumuna kaydolan 45 öğrenciden oluşmaktadır.
İki haftalık uygulama sonunda çözümleme için, 6 grup arasından en fazla etkileşimin olduğu belirlenen Grup 3 seçilmiştir.
Öğrencilerin, görevi tamamlamak için nasıl etkileşime girdiklerini ve karar verme süreçlerindeki aşamalarını ortaya koymak
amacıyla iletiler, konu başlıklarına ve odak noktalarına göre sınıflandırılmıştır. Ardından iletiler işlevlerine göre belli
kategoriler altında toplanarak bu kategorileri yansıtan iletişim örüntüleri incelenmiştir. Araştırma sonucunda, tartışmaların
büyük çoğunluğunun görevle ilgili olduğu; grup üyelerinin tartışma konusuyla ilgili araştırma yapmadıkları, kendi bilgi ve
deneyimleriyle tartışmayı sürdürdükleri görülmüştür. Benzer biçimde katılımcıların bilgi paylaşma sürecini tamamladıkları
ancak yeni bilgi oluşturma sürecini gerçekleştirmedikleri ortaya konulmuştur. Bunun yanı sıra tüm grup üyelerinin
tartışmalara katıldıkları ve karşılıklı saygı içerisinde iletişime girdikleri görülmüştür.
ABSTRACT
In this study, computer mediated discourse analysis was used in order to investigate what kinds of
communication patterns that students show in an online learning environment. The sample was consisted of 45 students
participated in an online discussion forum. After a two-week implementation period, group 3, which was considered as the
most active group, was selected out of 6 groups. Messages were categorized according to their topics and focuses in order to
determine how group members interacted to complete the task and what the levels of the group’s decision making process
were. Later, the messages were grouped under the specific categories according to their functions and the communication
patterns reflecting these categories were analyzed. As a result, it was found out that most of the discussions were related to
the task; but, the members of the group did not do any research about the topics. Instead, they used their own knowledge and
experience in the discussions. Similarly, it was stated that although the participants completed knowledge sharing process,
they didn’t experience knowledge creation process. In addition, it was found that all the group members were participated in
the discussions and communicated with each other with reciprocal respect.
ANAHTAR KELİMELER: bilgisayar aracılı iletişim, söylem çözümlemesi, çevrimiçi tartışma, çevrimiçi forumlar
KEYWORDS: computer mediated communication, discourse analysis, online discussion, online forums
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education