ÖZET
Bu çalışmada, ilköğretim ve ortaöğretim okulu öğrencilerinin insan biyolojisine (insan vücudu ve organları,
insanın sağlığı ve beslenmesine ne derece ilgi duydukları ve bu ilgilerinin nereden kaynaklandığı, ilgilerinin oluşmasında,
kimlerin, hangi derslerin ve özellikle biyoloji veya fen dersinin ne kadar etkili olduğu araştırılmıştır. Bu çalışma, 2004 yılında
Ankara’daki 17 okulda, 5. sınıftan 10. sınıfa kadar olan 972 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bu öğrencilerin
karşılaştırılmaları göstermiştir ki, 5. sınıftan 10. sınıfa doğru insan biyolojisinde karşı ilgileri değişmemiştir, diğer çeşitli
biyoloji konularına karşı ilgileri ise azalmıştır. “İnsan sağlığı ve beslenmesi” ile “insan vücudu ve organları” konularına olan
ilgi 9. sınıfta en düşük seviyeye ulaşmıştır. Öğrencilerin spora karşı ilgileri, kendi sağlıkları ile ilgili endişeleri ve kendilerini
hastalıklardan koruma isteği onların insan biyolojisine olan ilgilerini etkileyen faktörlerdir.
ABSTRACT
This study investigated the middle and high school students’ interests towards the subjects of human
biology, specifically, “Human Health and Nutrition” and “Human Body and Organs.” The study also investigated sources of
their interests and factors that impact their interests, namely people that they interact and courses that they take about biology
and science. 972 students from fifth through tenth grades in 17 schools in Ankara participated in this study. The results show
that students’ interests towards human biology in general do not change from fifth to tenth grade. However, students’
interests towards various subjects of biology were decreased. Ninth grade students reported the lowest interest among the
grades investigated towards the subject of “Human Health and Nutrition” and “Human Body and Organs.” Factors such as
students’ interest in sports, their health concerns, and their desire to protect themselves from diseases might have effected the
formation of their interests towards these subjects.
ANAHTAR KELİMELER: ilgi, kız-erkek öğrenci farkları, biyoloji konularına olan ilgiler ve uyarıcı faktörler
KEYWORDS: interest, differences between male and female students, interest toward biology subjects, and the stimulating factors
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education