ÖZET
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin Genel Kimya dersinde kimyasal denge konusundaki kavramları nasıl
ilişkilendirdiğini ve hazırladıkları kavram haritaları ile öğrencilerin problem çözme inancı arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
İki aşamada gerçekleştirilen bu araştırmaya 60 üniversite öğrencisi katılmıştır. Bu öğrenciler eşit sayıda iki gruba ayrılmıştır.
Birinci aşamada birinci grup kavram haritalarını kendi bağlantı cümlecikleri (KBC) ile hazırlarken ikinci grup verilen
bağlantı cümlecikleri (VBC) ile hazırlamıştır. İkinci aşamada birinci gruba kavram haritalarını hazırlamada bağlantı
cümlecikleri verilmiştir. İkinci gruba verilmemiştir. Araştırmanın verileri her iki aşamada hazırlanan kavram haritaları ve
problem çözme inancı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda verilen bağlantı cümlecikleri ile hazırlanan kavram
haritaları daha başarılı bulunmuştur. Kavram haritalama ve problem çözme inancı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki
bulunmamıştır.
ABSTRACT
This research aims to identify how students associate concepts about chemical equilibrium in
General Chemistry Course and analyses the relationship between the concept maps developed by students and their problemsolving
beliefs. The research was carried out at two stages with 60 university students divided into two equal groups. While
group one prepared the concept maps with created linking phrases (KBC) at stage one, selected linking phrases (VBC) were
used by those in group two. At stage two, only group one was given linking phrases for constructing the concept map, the
other group created their phrase. The research data was collected by means of concept maps prepared at both stages and a
problem-solving belief scale. The research revealed that the concept maps prepared with selected linking phrases proved to
be more satisfactory. A statistically no significant relationship was found between concept mapping and problem-solving
beliefs.
ANAHTAR KELİMELER: kavram haritaları, problem çözme inancı, anlamlı öğrenme
KEYWORDS: concept maps, problem-solving belief, meaningful learning
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education