ÖZET
Bu çalışmanın amacı, sınıf yönetimi dersini alan öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyindeki
değişmeyi incelemektir. Çalışma 2006–2007 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim
Fakültesi Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi Bölümü öğrencilerinden 91’inin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma
deneme öncesi desenlerden tek gruplu öntest-sontest modeline göre hazırlanmıştır. Çalışmada ön test olarak öğretmen özyeterlik
ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin geneli için hesaplanan Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı, .94 olarak bulunmuştur.
Ölçek öğrenci meşguliyeti, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimi boyutunda toplam 24 madde içermektedir. 12 haftalık sınıf
yönetimi dersine katılan öğretmen adaylarına aynı ölçme aracı son test olarak tekrar uygulanmıştır. Verilerin analizinde
aritmetik ortalama, bağımlı t-testi ve bağımsız t-testi uygulanmıştır. Ayrıca eta-kare (etki büyüklüğü) korelasyon katsayısı da
hesaplanmıştır. Araştırma sonunda, sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyini
geliştirmede önemli bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan çalışma sonuçları, öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlik
algı düzeylerinin cinsiyet, genel akademik başarı durumuna ve mezun oldukları lise türü açısından istatistiksel olarak
anlamlı bir farklılık göstermediğine işaret etmektedir.
ABSTRACT
The aim for this research is to analyses the change on the level of teacher self-efficacy perception of
preservice teachers’ who take classroom management course. The study was carried out at the Technical Faculty of
Education in the Department of Electronic and Computer Education at Gazi University in the second term of 2006-2007
academic years. Totally 91 teacher candidates constitute sample of the research. The research design of the study was preexperimental
type that included one group pretest and posttest model has been applied. Before the study, teacher’s efficacy
sense of scale with a .94 reliability coefficiency had been applied as pretests. The scale includes total 24 points on the
dimensions of student engagement, instructional strategies and classroom management. After a 12-week classroom
management course, the same scale had been applied as posttest. Arithmetic mean, dependent t-test and independent t-test
were applied for analyzing data. Effect sizes correlation coefficient was also calculated. At the end of this research, it was
determined that teacher candidates’ teacher self efficacy perception level after and before they took courses changed
positively. On the other hand, the study demonstrated no statistically significant gender, general academic achievement levels
and high school type they graduated differences in the teacher sense of self efficacy levels of preservice teachers’.
ANAHTAR KELİMELER: öğretmenlik meslek dersleri, sınıf yönetimi, öğretmen öz-yeterlik algısı, öğretmen adayı
KEYWORDS: teacher’s vocational courses, classroom management, teacher self-efficacy beliefs, preservice teacher
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education