ÖZET
Bu çalışmada ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel kavramlarla günlük yaşamı
ilişkilendirme düzeyleri incelenmiştir. İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel kavramlarla günlük yaşamı
ilişkilendirme düzeyinin belirlenip bu düzeylerinin okudukları yıla ve akademik ortalamaya göre incelenmesi ve bu
matematiği günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyi ile matematiğe karşı öz yeterlik arasında bir ilişki olup olmadığının ortaya
konması araştırmanın iki problemidir. Çalışmaya 194 ilköğretim matematik öğretmeni adayı katılmıştır. Matematiksel
kavramlar ve günlük yaşam arasındaki ilişkilendirmeyi ölçmek için araştırmacı tarafından bir ölçek ve bu ölçeği
değerlendirmek için de dereceli puanlama anahtarı geliştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, ilköğretim matematik öğretmeni
adaylarının matematiksel kavramlar ile günlük yaşamı ilişkilendirme düzeylerinin okudukları öğretim yılına göre artış
gösterdiği söylenebilir. Bunun yanısıra öğretmen adaylarının matematiğe karşı öz yeterlikleri ile matematiksel kavramları
günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri arasında bir ilişki bulunmuştur.
ABSTRACT
The purpose of this study was to investigate preservice elementary mathematics teachers’ ability of
relating mathematical concepts and daily life context. Two research questions were set; what is the preservice elementary
mathematics teachers’ level of relating mathematical concepts and daily life context regarding to their education year and
their Grade Point Average? and is there a relationship between preservice elementary mathematics teachers’ level of relating
mathematical concepts and daily life context and their self efficacy towards mathematics? A survey research was designed
with 194 preservice elementary mathematics teachers. A scale and its rubric were developed. Data analyses revealed that
preservice mathematics teachers’ level of relating mathematical concepts in daily life context is increased throughout their
year of education. Furthermore all participants were found as efficacious towards mathematics and a correlation was captured
between their self efficacy towards mathematics and level of relating mathematics in daily life context.
ANAHTAR KELİMELER: matematik eğitimi, matematiksel kavramlar, günlük hayatta matematik, matematik öğretmeni adayları, matematiğe karşı özyeterlik
KEYWORDS: mathematics education, mathematical concepts, mathematics in daily life, preservice mathematics teachers, self efficacy towards mathematics
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education