NOT TUTMA VE BİL-İSTE-ÖĞREN (BİÖ) STRATEJİLERİNİN TUTUM VE AKADEMİK BAŞARIYA ETKİSİ


THE EFFECTS OF NOTE-TAKING AND KWL STRATEGY ON ATTITUDE AND ACADEMIC ACHIEVEMENT


Yrd. Doç. Dr. Şükran TOK


ÖZET
Bu deneysel araştırmanın genel amacı, ilköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersinde, bil-iste-öğren (BİÖ) ve not tutma stratejilerini, geleneksel öğretmen merkezli yöntemle karşılaştırarak bunların akademik başarı ve fen bilgisi dersine ilişkin tutumlara etkisini belirlemektir. Araştırmada, yarı deneysel desen kullanılmıştır. 5 hafta süren araştırma, 2005-2006 öğretim yılının bahar yarıyılında Hatay İli Antakya merkezinde bir ilköğretim okulunda yapılmıştır. Araştırma iki deney ve bir kontrol grubunda bulunan toplam 121 beşinci sınıf öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Dersler birinci deney grubunda BİÖ, ikinci deney grubunda not tutma ve kontrol grubunda ise geleneksel öğretmen merkezli yönteme göre hazırlanan ders planları doğrultusunda işlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarına “Fen Bilgisi Başarı Testi” ve “Fen Bilgisi Tutum Ölçeği” ön test ve son test olarak verilmiştir. Araştırmada başarı testi ve tutum ölçeğinden elde edilen veriler üzerinde istatistiksel teknik olarak kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, not alma ve BİÖ stratejilerinin 5. sınıf “Fen ve Teknoloji” dersinde, akademik başarıyı artırmada etkili olabileceğini göstermiştir.


ABSTRACT
The purpose of this study is to compare the KWL and note-taking strategies with the traditional method in Science and Technology Course of the fifth grade students at elemantary school, and to determine the academic achievement and attitudes toward science course. This quasi-experimental study with “pre-post test and control group” design was carried out during the spring semester of 2005-2006 academic year. The sample of the study was composed of 121 fifth graders attending public elementary schools located in city center of Hatay. The data has been collected by administering “Science Achievement Test” and “Science Attitude Scale”. Science and Technology course was instructed to the first group by “KWL strategy”, by “notetaking strategy” to the second group, and the by “traditional method” to the control group. The results of the study showed that “notetaking and KWL strategies” in the 5th grade Sience and Technology courses can be effective for increasing the academic achievement.


ANAHTAR KELİMELER: öğrenme stratejisi, bil-iste-öğren (biö) stratejisi, not tutma stratejisi


KEYWORDS: learning strategy, know-want-learn strategy, note taking strategy

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education