FARKLI İŞLEYEN MADDELERİN BELİRLENMESİNDE SINIRLANDIRILMIŞ FAKTÖR ÇÖZÜMLEMESİNİN OLABİLİRLİK-ORANI VE MANTEL-HAENSZEL YÖNTEMLERİYLE KARŞILAŞTIRILMASI


COMPARISON OF RESTRICTED-FACTOR ANALYSIS WITH LIKELIHOOD- RATIO AND MANTEL-HAENSZEL METHODS IN DIF ANALYSES


Yrd. Doç. Dr. Selda YILDIRIM


ÖZET
Bu araştırmanın amacı farklı işleyen maddelerin belirlenmesinde, Mantel-Haenszel (M-H) ve Olabilirlik Oranı Analizi (OOA) gibi yöntemlere kıyasla, daha seyrek kullanılan Sınırlandırılmış Faktör Çözümlemesi (SFÇ) yöntemini M-H ve OOA ile karşılaştırmaktır. Söz konusu çalışmada PISA 2003 matematik maddeleri kullanılmış, İngilizce ve Türkçe formları arasında yanlı çalışma potansiyeli olan sorular tespit edilmiştir. Gerçek veri kullanılan bu analizlere ek olarak, elde edilen bulguların kontrol edilmesine ve açıklanmasına yönelik bir simülasyon çalışması da yapılmıştır. Sonuçta SFÇ yönteminin karşılaştırılan grup ortalamaları farklı ya da eşit olduğu durumlarda M-H ve OOA yöntemlerine göre, faklı işleyen maddeleri belirleme oranına göre daha doğru sonuçlar verdiği görülmüştür.


ABSTRACT
The purpose of this study is to compare the Restricted Factor Analysis (RFA) results to that of Mantel Haenszel (M-H) and Likelihood Ratio (IRT-LR) analyses. The data of PISA 2003 mathematics items from the English and Turkish versions were used in the study. Results of these empirical analyses were controlled and investigated further through the use of a simulation study. This study revealed that, in both occasions where the group means are equal or different, RFA produced more accurate results than M-H and IRT-LR.


ANAHTAR KELİMELER: sınırlandırılmış faktör çözümlemesi, farklı işleyen madde, mantel-haenszel, olabilirlik- oranı analizi


KEYWORDS: restricted factor analysis, differential ıtem functioning, mantel-haenszel, likelihood- ratio analysis

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education