OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ALAN ÇOCUKLARIN DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ANNE VE ÖĞRETMEN DEĞERLENDİRİLMELERİ AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI


A COMPARATIVE STUDY ON MOTHERS’ AND TEACHERS’ EVALUATION OF BEHAVIOR PROBLEMS OF CHILDREN ATTENDING PRESCHOOL EDUCATION


Dr. Gülden UYANIK BALAT, Doç. Dr. Zeynep ŞİMSEK & Prof. Dr. Berrin AKMAN


ÖZET
Bu çalışmada okul öncesi eğitimi alan altı yaş grubu çocukların davranış sorunlarının aileleri ve öğretmenleri tarafından değerlendirilmelerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada 60 erkek 61 kız çocuk olmak üzere 121 çocuğun annelerinden ve öğretmenlerinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak 4-18 yaş Çocuk ve Gençlerde Davranış Değerlendirme Ölçeği(CBCL/4-18) ve Öğretmen Bilgi Formu (TRF /5-18) kullanılmıştır. Çocuk ve Gençlerde Davranış Değerlendirme Ölçeğinin ve Öğretmen Bilgi Formunun alt testlerinde anne ve öğretmen arasındaki korelasyon katsayıları incelendiğinde düşük ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu (r=0.183 r= 0.355, p<0.05) Dışa Yönelim sorunlarında korelasyon katsayının (r=0.361), İçe Yönelim sorunlarına (r=0.238) göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Toplam problemde ise orta düzeyde anlamlı (r=0.298, p<0.05) bir ilişki belirlenmiştir. Bulgular araştırmaya katılan çocukların cinsiyetlerine, sosyoekonomik düzeylerine, anne ve) babalarının eğitim düzeylerine göre incelenmiştir. Çocuklarda davranış sorunlarının tek kaynaktan alınan bilgilerle değerlendirilemeyeceği gösterilmiş ve annelerin sorun davranış olarak algıladığı bir alanın eğitimciler tarafından sorun olarak değerlendirilmediği yada tam tersinin mümkün olduğu bu çalışma ile gösterilmiştir. Öğretmen görüşlerinin önemine dikkat çekilmiştir.


ABSTRACT
This study aims to make a comparative analysis of families’ and teachers’ evaluation of behavior problems among children at the age of six, receiving preschool education. The data of the study were collected from the mothers and teachers of 60 male and 61 female children. Data collection instruments are Child Behavior Checklist for Ages 4-18 (CBCL/4-18) and Teacher Report Form (TRF/5-18).The correlations between mothers and teachers in the subtests of Child Behavior Checklist and Teacher Report Form show that the relationship is of low and intermediate significance (r=0.183 r= 0.355, p<0.05). The correlation coefficient is higher for externalizing problems (r=0.361), compared to internalizing problems (r=0.238). The relationship is of intermediate significance for the problems as a whole (r=0.298, p<0.05). The findings were analyzed by the sex and socioeconomic status of children as well as by the educational level of their parents.In this study it was shown that behaviour problem, in children could not be evaluated with the information caring out from only one source. It was found out that some behaviour, that can be perceived by mothers as a problematicmight be not regarded as a problem by teachers. Sometimes the opposite situation is also possible. So the view and opinion of teachers having interactions with children should be regarded in studying related child behaviours.


ANAHTAR KELİMELER: çocuk ve gençlerde davranış değerlendirme ölçeği (cbcl/4-18, trf/5-18), öğretmen, aile, okul öncesi


KEYWORDS: child behaviour checklist(cbcl/4-18, trf/5-18), teacher, parent, preschool

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education