YANSITICI DÜŞÜNMENİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMALARINA KATKILARI


THE CONTRIBUTIONS OF REFLECTIVE THINKING TO PRE-SERVICE TEACHERS’ TEACHING PRACTICE


Yrd. Doç. Dr. Necla KÖKSAL & Prof. Dr. Özcan DEMİREL


ÖZET
Bu çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesinin öğretimi tasarlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerine etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemi içerisinde kullanılan stratejilerden “Karma Yapı: Deneysel Desen, Nitel Veri Toplama ve İçerik Analizi” seçilmiştir. Belirlenen yöntemi ve oluşturulan temel yapısı çerçevesinde araştırmanın deseni olarak durum çalışması (case study) seçilmiştir. Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü katılan 12 dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Programın değerlendirilmesinde; gözlem notları, kamera kayıtları, görüşme formu, kendini değerlendirme formu, katılımcı günlükleri ve ders planları veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Programa yönelik; tasarım kararlarını yansıtma, öğretime hazırlık, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme süreçlerini yansıtma boyutlarında sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının yansıtıcı öğretmen özelliklerinden kişisel ve mesleki niteliklere ilişkin sergiledikleri öğretmen özellikleri belirlenmiştir. Çalışma sonunda elde edilen bulgulara göre, yansıtıcı düşünme eğitiminin öğretmen adaylarının planlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerine olumlu katkılar sağladığı görülmüştür.


ABSTRACT
The purpose of this study is to display the effects of the development of the pre-service teachers’ reflective thinking skills to the planning, implementation and the evaluation process of teaching. Qualitative research methodology is used for this study. “Mixed Form: Experimental Design, Qualitative Data Collection and Content Analysis” which is administered in qualitative research methodology is used for this study. Case study is prefered as a research design in this framework which consists of methodology and structure of the study. The study is conducted with the 12 fourth grade students of Hacettepe University Faculty of Education Department of Classroom Teaching. Observation notes, camera recordings, interview form, self evaluation form, participant journals and lesson plans were used as a data collection tool for the evaluation of the curriculum planning. According to the findings, reflective thinking training provided positive contribution pre-service teachers’ planning, implementation and the evaluation process of teaching.


ANAHTAR KELİMELER: yansıtıcı düşünme, mikro öğretim, nitel araştırma yöntemi, yansıtıcı düşünme öğretim programı, öğretmen adaylarının özellikleri


KEYWORDS: reflective thinking, micro teaching, qualitative research method, reflective thinking curriculum, charecteristics of pre-service teachers

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education