BİLİŞSEL YATKINLIK İLE DEPRESYON DÜZEYLERİ İLİŞKİSİNİN SINIFLANDIRMA VE REGRESYON AĞACI ANALİZİ İLE İNCELENMESİ


ASSESMENT OF RELATION BETWEEN COGNITIVE VULNERABILITY AND DEPRESSION’S LEVEL BY USING CLASSIFICATION AND REGRESSION TREE ANALYSIS


Yrd.Doç.Dr. Murat KAYRİ & Arş.Gör. Murat BOYSAN


ÖZET
Bilimsel araştırmalarda; deneme desenlerindeki bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkinin değerlendirilebilmesi önemli bir faktör olarak düşünülmektedir. Araştırma desenindeki faktörlerin birbirleri olan etkileşim modelini ortaya koymak ileri düzey tekniklerle mümkün olmaktadır. Bu anlamda Sınıflandırma ve Regresyon Ağacı (SRA) istatistik tekniği , bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkiyi ve etkileşimi tespit edip, evreni homojen alt sınıflara bölebilen parametrik olmayan bir analiz yöntemidir. SRA, parametrik testler için önemsenen varsayımlardan (homojenlik, normallik gibi) sorumlu tutulmamaktadır. Veri seti Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nden 437 öğrenciye (313 erkek, 124 bayan) uygulanan Sınırlılık Şemaları Envanteri, Genel Öz Yeterlilik ölçeği ve Beck Depresyon Envanterine verilen cevaplardan oluşmaktadır. Veri seti SRA tekniği ile analiz edilmiş olup, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişki bir ağaç yapısı şeklinde modellenmiştir. SRA yöntemi, bu çalışmada sınırlılık algısının, depresyon için bir bilişsel yatkınlık faktörü olduğunu tespit etmiştir.


ABSTRACT
Experimental design is an important factor to assess the composite relations between dependent and interdependent variables in scientific research. To assess the associations precisely between the factors that involve in experimental design requires more sophisticated methods in the analysis process. CART is a non-parametric method that analysis complex relations between dependent and independent variables with group effects by classifying the sample into homogenous sub-groups and entering the model. Furthermore, CART has an advantage is that the analysis technique is free from the presumptions of multiple regression analysis such as normality, homogeneity, and interdependency of observations for parametric methods are ignored. The data was based on a survey among college students at Yuzuncu Yil University. The Limitedness Schemas Questionnaire, the General Self Efficacy Scale, and the Beck Depression Inventory were administered to 437 undergraduate collage students (313 males and 124 females). The data was analyzed by using CART analysis. Results were interpreted on a tree diagram obtained from statistical program with CART method. Relations between dependent and interdependent variables could be evaluated with the sub-group effects in the model. It was appeared that the sense of limitedness is a cognitive vulnerability factor for depression.


ANAHTAR KELİMELER: sınıflandırma ve regresyon ağacı, sra, düğüm, eğitim bilimleri, sınırlılık algısı


KEYWORDS: classification and regression tree, cart, node, educational sciences, sense of limitedness

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education