ÖZET
Fizik eğitiminde, bilimsel düşünebilme yeteneğinin geliştirilmesi temel hedeflerden biridir. Bu hedefe ulaşmada, seçilecek öğretim yöntemleri farklı olabilir; ancak bireylere sezgi gücünü kullanarak problemleri görebilme, problemin çözümüne yönelik yaratıcı düşünebilme, olaylar arasında bağlantı kurabilme becerilerinin kazandırılmış olması önemlidir. Yaşadığımız bilgi çağında, yeni bilgilere nasıl ulaşacağını bilen, bu bilgiler arasında doğru seçimler yapabilen, yaratıcı, üretken bireylere gereksinim duyulmaktadır. Bu araştırmada, denel işlemler 2005-2006 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında İzmir ili sınırları içinde, alt sosyo-ekonomik düzeyde bulunan bir ortaöğretimin 10. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Deneyde strateji öğretimi grubunda 25, kontrol grubunda ise 21 öğrenci yer almaktadır. Araştırmanın verileri, Fizik Başarı Testi (Hareket-Dinamik), Fizik Dersi Problem Çözme Stratejileri Ölçeği ve problem çözme yaprakları ile toplanmıştır. Araştırma sırasında, strateji öğretimi grubuna işbirlikli gruplarda problem çözme stratejileri öğretimi, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi ile problem çözme stratejileri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubunun başarı ve problem çözme stratejileri ortalamasının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu bulunmuştur.
ABSTRACT
In physics education, the improvement of scientific thought skill is one of the major targets. While reaching this aim, the chosen teaching methods can be different; however it is very prominent that the ability to discriminate problems by using intuitive knowledge, to have creative thought for problem-solving and to establish a relation between the cases are acquired by individuals. In information age, creative and prolific individuals who know how to reach new information who can select the best one among them are needed. At this research, experimental procedures were carried out on the second year upper secondary school students who attended a lower socio-economic status secondary school at fall semester of 2005-2006 academic year in İzmir. In this study, strategy teaching group consisted of 25 and control group contained 21 students. Research data were collected by Physics Achievement Test, The Scale of Problem-Solving Strategies and problem solving sheets. During this study, cooperative problem-solving strategies were used with the experiment group (the strategy teaching group) and the control group was instructed problem solving-strategies with traditional teaching methods. In conclusion, the fact that the average of strategy teaching groups’ achievement and problem solving is much more higher than control groups’ achievement was found.
ANAHTAR KELİMELER: fizik eğitimi, problem çözme stratejileri, işbirlikli öğrenme
KEYWORDS: physics education, problem-solving strategies, cooperative learning
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education