KAVRAM HARİTALAMANIN BİLGİSAYARDAN HOŞLANMA VE BİLGİSAYAR DERSİNE YÖNELİK GÜDÜLENME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ


THE EFFECTS OF CONCEPT MAPPING ON COMPUTER LIKING AND MOTIVATION TO COMPUTER COURSE


Öğrt. Zeynep GEDİZGİL & Doç. Dr. Deniz DERYAKULU


ÖZET
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulları seçmeli bilgisayar dersinde öğrencilerin kavram haritalama stratejisini etkin biçimde kullanmalarının bilgisayardan hoşlanma ve bilgisayar dersine yönelik güdülenmeleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Tekrarlı ölçümlere sahip tek faktörlü gruplariçi deneysel desende gerçekleştirilen araştırma, 230 ilköğretim 6. sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin yaş ortalaması 12’dir. Araştırmada öğrencilerin bilgisayardan hoşlanma düzeyleri Loyd ve Gressard’ın (1984) “Bilgisayar Tutum Ölçeği”nin “Bilgisayardan Hoşlanma” alt- boyutu, bilgisayar dersine yönelik güdülenmeleri ise Christophel’in (1990) “Güdülenme Ölçeği” ile belirlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistiklerin yanı sıra ilişkili örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Sonuçlar, öğrencilerin bilgisayar dersinde etkin olarak kavram haritalama stratejisini kullanmalarının bilgisayardan hoşlanma ve bilgisayar dersine yönelik güdülenme düzeylerini anlamlı olarak arttırdığını göstermiştir.


ABSTRACT
The main aim of this study was to investigate the effects of active concept-mapping strategy on students’ computer liking and motivation to computer course. The experimental model of the study was one factorial within- subjects design for repeated measures. Participants were 230 sixth-grade students. The mean age of participants was 12. Loyd and Gressard’s (1984) Computer Attitude Scale’s “Computer Liking” subscale and Christophel’s (1990) “Motivation Scale” were administered to the participants before and after the treatment. Paired samples t-test was used to examine the effects of independent variable on dependent variables. Results showed that the concept mapping strategy was significantly improved students’ level of computer liking and motivation to computer course. Implications are discussed.


ANAHTAR KELİMELER: kavram haritalama, bilgisayar dersi, bilgisayardan hoşlanma, güdülenme, ilköğretim öğrencileri


KEYWORDS: concept mapping, computer course, computer liking, motivation, elementary students.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education