ÖZET
Bu çalışmada, kavram haritalarının, geleneksel yönteme kıyasla öğrencilerin ısı ve sıcaklık kavramlarını
anlaması ve kalıcılığına etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini bir ilköğretim okulunun iki farklı beşinci sınıfındaki 75
öğrenci oluşturmuştur. Rastgele seçilen sınıflardan biri deney grubu olarak atanırken, diğer grup karşılaştırma grubu olarak
atanmıştır. Isı ve sıcaklık kavramlarının öğrenimi sırasında, deney grubu öğrencilerinde kavram haritaları kullanılmış,
karşılaştırma grubu öğrencilerinde ise geleneksel öğrenim yöntemleri kullanılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki, deney grubu
öğrencileri, ısı ve sıcaklık kavramlarını anlamada daha iyi performans göstermişlerdir. Fakat bunun yanı sıra deney ve
kontrol grubu öğrencileri arasında bu kavramların kalıcılığı konusunda anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
ABSTRACT
This study investigated the effect of concept mapping over traditional instruction on students’
understanding and retention of heat and temperature concepts. The sample of this study consisted of 5th grade students from two classes of a elementary school (n=75). One intact class was randomly assigned to the comparison group whereas the other one was randomly assigned to the experimental group. During teaching the topic of heat and temperature concepts in earth science curriculum, the experimental group was taught with the concept mapping instruction while the comparison group was taught with the traditional instruction. The results revealed that the students in the experimental group performed better on heat and temperature concepts. However, it has been found that there was no significant difference between experimental and control group on students’ retention scores of heat and temperature concept test.
ANAHTAR KELİMELER: kavram haritaları, ısı ve sıcaklık kavramları, fen eğitimi
KEYWORDS: concept mapping, heat and temperature concepts, science education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education