İKİDİLLİLİĞİN BİLİŞSEL GELİŞİME OLAN ETKİLERİ: İRAN’DAKİ İKİDİLLİ ÇOCUKLARIN ÖRNEĞİ


THE EFFECTS OF BILINGUALISM ON COGNITIVE DEVELOPMENT: A CASE OF BILINGUAL CHILDREN IN IRAN


Assist. Prof. Dr. Marzieh AREFI & Sona ALIZADEH


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, ikidilliliğin bilişsel gelişim üzerine olan etkisini incelemektir. 135 ilköğretim 1, 3 ve 5. sınıf öğrencisinin katıldığı bu çalışma Urumiye şehrinde yaşamakta olan öğrencilerin birinci dilleri Azerice ve Kürtçe ve okullarında öğrenim gördükleri dil de Farsçadır. Veri toplama aracı Piaget’nin yöntemlerine dayanarak hazırlanmış sınavlardan oluşmuştur. En temel bulgu hipotezimizi doğrular nitelikte olup yaşın bilişsel düzeyle ilgili olduğudur. Diğer bir bulgu da, Piaget ilkelerine göre tasarlanmış etkinliklerde iki ve tek dilli bireyler arasında önemli bir fark olmadığıdır.


ABSTRACT
In Urmia city, many children learn and speak their first language (either Azari or Kurdish) at home and study all of their courses in Farsi throughout their education. This bilingual quality of education needs to be researched to attain high quality educational practices. The purpose of this study was to examine the effects of bilingualism on cognitive development. 135 primary bilingual and monolingual students in grades 1, 3, and 5 were tested. The data were collected through tests that rely on Piaget’s theories. The major finding showed that increase in age predicted the cognitive development stages of children as hypothesized. It was also found that there are no signification differences between bilingual and monolingual groups on Piagetian tasks.


ANAHTAR KELİMELER: ikidilli, bilişsel, azeri, kürt, urumiye


KEYWORDS: bilingual, cognitive, azari, kurdish, urmia

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education