MADDE PARAMETRELERİNİN KLASİK VE ÖRTÜK ÖZELLİKLER TEST TEORİLERİNE GÖRE KESTİRİLMESİ


THE PREDICTION OF ITEM PARAMETERS BASED ON CLASSICAL TEST THEORY AND LATENT TRAIT THEORY


Öğr. Gör Duygu ANIL


ÖZET
Araştırmada, deneme uygulaması yapılamayan durumlarda madde özelliklerinin uzman tahminlerine dayalı kestirimlerinin klasik test teorisi ve örtük özellikler teorisinin iki parametreli logistik modeline dayalı olarak hesaplanan madde özelliklerini tahmin etme gücünün nasıl olduğu incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma; Türkiye’de uygulanan deneme uygulaması yapılamayan sınavlardan biri olan Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavına giren random olarak seçilmiş 9914 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada,uzman tahmin değerleri; 16 matematik öğretmenine uygulanan klasik ve örtük özellikler teorilerine göre ayrı ayrı hazırlanmış metrik ölçek uygulamalarından elde edilmiştir. Araştırma bulgularında, Orta Öğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı Matematik alt testine ait madde güçlük indekslerinin uzman tahminlerinin klasik test teorisine dayalı madde güçlük indekslerini ve uzman tahminlerine dayalı bi parametre kestirimlerinin örtük özellikler test teorisinin iki parametreli logistik modeline dayalı bi parametrelerini yordayabildiği görülmüştür. Fakat, klasik test teorisinden elde edilen madde ayırıcılık gücü indeksi ve örtük özellikler teorisinden elde edilen ai parametresinin uzman tahminleri ile kestirilemeyeceği görülmüştür.


ABSTRACT
In this study, the prediction power of the item characteristics based on the experts’ predictions on conditions try-out practices cannot be applied was examined for item characteristics computed depending on classical test theory and two-parameters logistic model of latent trait theory. The study was carried out on 9914 randomly selected students who took the student selection and placement examinations applied in Turkey that is one the examinations on which try-out practices cannot be applied. In this study, the experts’ prediction values were obtained from differently prepared metric scale applications according to classical and latent trait theories which were applied to 16 math teachers. In the study findings it was found that the item difficulty indexes of mathematic sub-test of student selection and placement examinations based on experts’ predictions have the capability of predicting the item difficulty indexes obtained from the classical test theory. Furthermore the predictions of bi parameters based on the experts’prediction have the capability of predicting bi parameters based on logistic model with two parameters of latent trait theory. But it is also found out that item discriminating indexes obtained from the classical test theory and ai parameters obtained from latent trait theory cannot be estimated through the experts’ predictions.


ANAHTAR KELİMELER: klasik test teorisi, örtük özellikler teorisi, madde ve test parametrelerinin tahmini, test bilgifonksiyon


KEYWORDS: classical test theory, latent trait theory, prediction of item and test parameters, test information functions

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education