ÖZET
Yapılan araştırmalar matematik öğretmenlerinin inançlarının öğretim uygulamalarını etkileyen önemli
faktörlerden biri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmalarda çelişkili bulgular ortaya çıkmıştır. Bazı araştırma sonuçları
öğretmenlerin inanç ve uygulamalarının uyumlu olduğunu belirtirken, bazıları ise bu ikisinin uyumdan uzak olduğunu ortaya
koymaktadır. Bu araştırmanın amacı 3 ilköğretim matematik öğretmeninin matematiksel inançları ve öğretim uygulamaları
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Öğretmenlerin inanç ve uygulamaları farklı veri toplama teknikleri ile incelenmiştir. Her
öğretmenin öğretimi 6 ders saati gözlendikten sonra, öğretmenlerle birebir görüşme yapılmış ve görüşmelerin sonunda bir
inanç ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin matematiksel inançları ile öğretim uygulamaları ayrı ayrı incelendikten sonra, ikisi
arasındaki uyuma bakılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin matematiksel inançları ile uygulamaları arasında bazı tutarsızlıkların
olduğunu ortaya çıkarmıştır. Üç öğretmen de geleneksel öğretim sergilemiş, fakat düşüncelerinde farklı yönelimler
göstermişlerdir. Ayrıca, bulgular öğretmenlerin uygulamalarında yeni diye nitelendirdikleri öğrenci merkezli inançlar ile eski
olarak nitelendirdikleri geleneksel inançlar arasında sıkıştıklarını göstermiştir.
ABSTRACT
Research studies showed that teachers’ beliefs are important factors influencing their teaching
practices. While some of these studies showed that there was a consistency between teachers’ beliefs and practices, others
found that there were inconsistencies. The purpose of this study is to investigate the relationship between mathematical
beliefs and teaching practices of elementary mathematics teachers. The mathematical beliefs and teaching practices of 3
elementary mathematics teachers were investigated using different data collection techniques. After observing each teacher’s
teaching for 6 hours, semi-structured interviews were conducted. During interviews, teachers were asked to complete a belief
scale. After analyzing teachers’ beliefs and practices, the consistencies among them were investigated. Results showed that
there were inconsistencies among the teachers’ beliefs and practices. All teachers taught in a traditional manner, but they
portrayed different beliefs. In addition, it was found that teachers were stuck in between traditional and new way of teaching.
ANAHTAR KELİMELER: Matematik öğretmenleri, inançlar, matematik eğitimi, ilköğretim
KEYWORDS: mathematics teachers, beliefs, mathematics education, elementary education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education