ANKARA FEN LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİYOLOJİ DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE AKADEMİK BENLİK TASARIMLARI


ATTITUDES TOWARDS BIOLOGY COURSE AND THE ACADEMIC SELF CONCEPT OF THE STUDENTS ATTENDING AT ANKARA SCIENCE HIGH SCHOOL


Dr. Hülya PEHLİVAN & Yrd. Doç. Dr. Pınar KÖSEOĞLU


ÖZET
Bu araştırmanın amacı fen lisesi öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarını ve akademik benlik tasarımlarını a) cinsiyet, b) sınıf düzeyi, c) başarı durumu ve d) öğrenim görmeyi planladığı fakülte bazında incelemektir. Bu araştırma Ankara Fen Lisesi öğrencileri üzerinde yürütülmüş ve toplam 322 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla 32 maddelik bir biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği ve sekiz maddelik bir akademik benlik tasarımı ölçeği ile kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan biyoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin alfa güvenirliği 1.98 akademik benlik tasarımı ölçeğinin alfa güvenirliği ise 0.81 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde ikili grupların karşılaştırılmasında t testi, ikiden fazla karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, fen lisesi öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımları bakımından kız öğrenciler lehine fark bulunmuştur. Yine, öğrencinin sınıf düzeyi, başarı düzeyi ve öğrenim görmeyi planladığı fakülte bazında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.


ABSTRACT
This study aimed at analyzing the attitudes towards biology course and the academic self concept of the students of a science high school on the basis of the variables of a) gender, b) grade, c) success and d) the faculty they plan to study at. The study was conducted with the participation of 322 students from Ankara Science High School. A 32- items attitude scale for biology course, an 8-item academic self concept scale and personal information form were used for data collection purpose. Alpha reliability coefficient of the attitude scale for biology course was calculated as 0.98 and of the academic self concept scale as 0.81. In data analysis, t-test was used for pairwise group comparisons and one-way ANOVA analysis and Scheffe test for the comparisons between more than two groups. Study results revealed a statistically significant difference between male and female science high school students in terms of attitudes towards biology course and the academic self concept, the difference being in favor of female students.


ANAHTAR KELİMELER: fen lisesi, biyoloji dersi, tutum, akademik benlik tasarımı


KEYWORDS: science high school, biology course, attitudes, academic self concept

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education