İLKÖĞRETİM OLANAKLARINDAKİ FARKLILIKLARIN İNCELENMESİNDE YENİ BİR YAKLAŞIM


A NOVEL APPROACH TOWARDS THE EXAMINATION OF EDUCATIONAL OPPORTUNITIES AT PRIMARY SCHOOLS


Güler KOÇBERBER & Leyla Bilen KAZANCIK


ÖZET
Bu çalışmada, Türkiye’de bölgeler arası ilköğretim olanakları arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Farklılıkların analizinde Temel bileşenler analizi ve eğitim verileri üzerinde ilk kez uygulanan eğitim olanakları çemberleri kullanılmıştır. Her bölgedeki eğitim olanaklarının Türkiye ortalamasından ne ölçüde ve ne yönde değişkenlik gösterdiği belirlenerek bölgelerin hangi eğitim olanakları yönünden desteklenmesi gerektiği ortaya konmuştur. Eğitim olanakları çemberleri bölgeye has sorunları bir bakışta göstermesi ve bölgelerarası karşılaştırmalara olanak sağlaması sebebiyle bu çalışmada tercih edilmiştir.


ABSTRACT
In this study, inter-regional differences have been examined in terms of educational opportunities at primary schools in Turkey. Principal component analysis and wheel of educational opportunities for the first time applied on education data have been used in order to analyze inter-regional differences. By determining in which direction and to what extent educational opportunities in each region differ from the average of Turkey, it has been revealed in what educational opportunities the regions should be supported. Wheel of educational opportunities has been preferred in this study because it points to the main problems of regions at a glance and enables comparisons among regions.


ANAHTAR KELİMELER: ilköğretim olanakları, temel bileşenler analizi, eğitim olanakları çemberi, fırsat eşitliği


KEYWORDS: educational opportunities at primary school, principal component analysis, wheel of educational opportunities, equal opportunity

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education