ÖZET
“Mesleğe Yönelik Davranış ve Yaşantı Modelleri” (MEDYAM) profesyonel çalışanların, mesleklerine yönelik davranış ve yaşantı modellerini belirleyebilmek amacıyla geliştirilmiştir. Bu çalışma, kısaltılmış şekli ile AVEM’in Türkçe karşılığı MEDYAM’ın geçerlilik ve güvenilirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, 10 farklı ilköğretim ve ortaöğretim okulundan, 373 öğretmen (%28.2 erkek, %71.8 kadın) katılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarından elde edilen değerler, verilerin modele iyi uyum gösterdiğini ortaya koymuştur (χ2=4426.30 ve df=2024 RMSEA=.056 ve SRMR=.073). Ayrıca, elde edilen bulgular içerisinde mutlak değerlerin, Lambda için .40 ile .99; R2 değeri için .20 ile .88; t skorları için 8.04 ile 23.09 (p<.05) aralığında olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik testi kapsamında, her bir boyuta ilişkin elde edilen Cronbach alpha katsayılarının, .72 ve .85 arasında değişkenlik göstermiştir. Geçerlilik ve güvenilirlikle ilgili bulgular, MEDYAM ölçeğinin öğretmenlerin mesleki davranış ve yaşantı modellerini belirlemek için yürütülecek çalışmalarda kullanılabileceğini göstermiştir.
ABSTRACT
"Work-Related Behaviour and Experience Patterns” (AVEM) has been developed with the intention of determining the occupation related behaviour and lifestyle models of professionals. This study has been conducted to test the validity and reliability of MEDYAM, the abbreviated Turkish equivalent of AVEM. 373 teachers from 10 different primary and secondary schools participated in the study (28.2% male and 71.8% female). Confirmatory factor analysis results revealed that the data fits well with the model (χ2 = 4426.30 and df = 2024 RMSEA = 0.056 and SRMR = 0.073). Moreover, the obtained absolute values were between .40 and .99 for Lambda; . 20 and .88 for R2 value, and 8.04 and 23.09 for t-scores (p <.05). In scope of the scale’s reliability test, all Cronbach alpha coefficients obtained regarding each dimension varied between 0.72 and 0.85. Findings related to validity and reliability demonstrates the suitability of the MEDYAM scale for studies conducted in scope of determining teachers’ work related behavior and experience patterns
ANAHTAR KELİMELER: AVEM, MEDYAM, öğretmen, stres, tükenmişlik, geçerlilik, güvenilirlik
KEYWORDS: AVEM, MEDYAM, teacher, stres, burn –out, validity, reliability
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education