ÖZET
Bu araştırma, Ankara’da ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bazı sosyo-demografik ve mesleki özelliklerine göre çocuk sevme özelliklerini karşılaştırmaya yönelik ilişkisel bir çalışmadır. Amaca yönelik geliştirilen ölçek, ilköğretimde görev yapan 828 öğretmene uygulanmıştır. Betimsel ve yordamsal istatistiksel yöntemler kullanılarak, araştırmanın sorularına cevaplar aranmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni Türkçeye uyarlaması yapılan Barnett Çocuk Sevme Ölçeğinden alınan “çocuk sevme” puanıdır. Bağımsız değişkenleri ise öğretmenlerin cinsiyetleri, yaşları, medeni durumları, çocuklarının olup olmaması, varsa çocuk sayıları, meslekteki hizmet süreleri, sınıf ya da branş öğretmenleri olup olmamaları ile çocuklarla ilgili bazı etkinlikleri yapıp yapmamalarından oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin cinsiyetlerine ve sahip oldukları çocuk sayılarına göre çocuk sevme düzeylerinde farklılık bulunmazken, 40-50 yaş grubunda olan, evli olan, çocuk sahibi olan ve sınıf öğretmenliği yapan öğretmenlerin çocuk sevme puanları daha yüksek bulunmuştur.
ABSTRACT
This research is a correlative study that is oriented towards comparing the state of liking children of primary school teachers in the context of socio-demographical and occupational characteristics. The scale which was developed for this aim was conducted to 828 primary school teachers. By using descriptive and inferential statistical methods, answers to the questions of this research were sought. The dependent variable of this research is the “liking of children” score obtained from the Barnett Liking of Children Scale which was adapted to Turkish. The Independent variables are teachers’ sex, age, marital status, number of children if they have, number of working years as teacher, state of being a classroom or branch teacher and state of doing some activities related to children. According to the findings of this study, as to sex and the number of children teachers have there is no difference in the level of liking children, but liking of children scores of teachers who are between 40-50 ages, married, and who have children are higher.
ANAHTAR KELİMELER: çocuk sevme, öğretmen özellikleri, sosyo-demografik özellikler, öğretmen-çocuk
KEYWORDS: liking of children, teacher characteristics, socio-demographical characteristics, and teacher-child.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education