FEN BİLGİSİ ÖĞRENCİLERİNDE KİMYA LABORATUVAR UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ ENDİŞELERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ


THE EVALUATION OF CHEMISTRY LABORATORY EXPERIENCES ON SCIENCE STUDENTS’ ANXIETY LEVELS


Yrd. Doç. Dr. Seçil ERÖKTEN


ÖZET
Kimyanın gelişmesi laboratuar araştırmalarına dayanmaktadır. Bu nedenle, genç nesillerin araştırmacı bir ruhla yetiştirilmesi için kimya eğitiminde laboratuar çalışmalarına özel bir önem verilmektedir. Geleceğin sınıflarında görev yapacak; düşünen, kendini ifade edebilen, yaratıcı problem çözme becerisine sahip bireylerin yetişmesi önemlidir. Bu çalışmada; fen bilgisi öğrencilerinin kimya laboratuarında deneyler yaparak kimya laboratuarına karşı endişelerinin değişip değişmediği araştırılmıştır. Bu amaçla; 2008-2009 öğretim yılı güz döneminde Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında 2. sınıf öğrencilerinden (4 şube) Genel Kimya Laboratuarını alan 100 öğrenci örneklem olarak kullanılmıştır. Çalışma kapsamında; Bowen tarafından geliştirilen, Azizoğlu ve Uzuntiryaki tarafından çevirisi yapılan “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” kullanılmıştır. Dönemin başında Genel Kimya Laboratuarı dersine başlamadan önce öğrencilere “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” ön test olarak uygulanmıştır. Dönem boyunca dersin içeriğinde bulunan deneyler yapılmıştır. Dönemin sonunda ise “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” tekrar son test olarak uygulanmıştır. Ön-son test karşılaştırıldığında yapılan uygulama sayesinde öğrencilerinin endişelerinde azalma olduğu tespit edilmiştir.


ABSTRACT
Since improvement of Chemistry is based on laboratory researches, doing an experiment in a laboratory is an important part of chemistry learning in order to educate new generations in a scrutinizing way. To educate individuals will be able to carry out some researches in the future’s classes who has some abilities such as thinking, expressing one self, and creativity problem solving, has a big importance. In this study, whether students’ anxiety levels toward laboratory changed or not were investigated by doing experiments in a chemistry laboratory. For that purpose, in 2008-2009 autumn term, 100 students taking general chemistry class (4 branches from second classes - department of science teaching in primary school, faculty of education of Pamukkale University) participated in this study (as an example). In this scope of study, chemistry laboratory anxiety scale developed by Bowen and translated into Turkish by Uzuntiryaki and Azizoğlu was used. At the beginning of the semester, chemistry laboratory anxiety scale was administrated to the students as a pre-test before taking general chemistry class. During the term, experiments take parts in the lesson’s content have been carried out. At the end of the semester, chemistry laboratory anxiety scale was administrated to the students again as a final test. Having comparison pre-test with final test, it was determined that there has been a decrease in students’ anxiety by means of this implementation.


ANAHTAR KELİMELER: kimya laboratuarı, endişe ölçeği, fen bilgisi öğretmen adayları


KEYWORDS: chemistry laboratory, anxiety scale, science teacher candidates

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education