ÖĞRETMEN ADAYLARININ DERS ÇALIŞMA STRATEJİLERİNİ ETKİLEYEN BAZI DEĞİŞKENLER


SOME VARIABLES IN AFFECTING THE STUDY STRATEGIES OF STUDENT TEACHERS


Yrd. Doç. Dr. Gürcü ERDAMAR (KOÇ)


ÖZET
Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının ders çalışmaya yönelik tutumları, kendini başarılı algılama, fakülteye ve öğretim elemanlarına yönelik olumlu algıları ile sınıf düzeyi ile ders çalışma stratejileri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın katılımcıları, Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinden oluşan 746 kişilik bir gruptur. Öğretmen adaylarının ders çalışma stratejilerini ve ders çalışmaya yönelik tutumlarını ölçmek için likert tipinde hazırlanan Çalışma Stratejileri ve Çalışmaya Yönelik Tutum Ölçekleri kullanılmıştır. Veriler üzerinde hiyerarşik çoklu regresyon analizi yapılmış, ders çalışmaya yönelik tutumlar, kendini başarılı algılama ve öğretim elemanlarına yönelik olumlu algıların ders çalışma stratejilerinin önemli etkenleri olduğu görülmüştür. Okula yönelik algının ve sınıf düzeyinin ders çalışma stratejisi kullanımı üzerinde etkili olmadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının ders çalışmaya yönelik tutumları ile kendine ve öğretim elemanlarına yönelik algıları olumlu hale getirilerek, daha verimli ders çalışma stratejisi kullanmaları sağlanabilir.


ABSTRACT
The aim of this study is to investigate how student teachers’ study attitudes, self-perceptions of success, and positive perceptions of their faculty and lecturers are associated with their grade and study strategies. The participants of the study are a group of 746 freshman and senior students from Gazi University, Vocational Educational Faculty. The study strategies and attitudes of student teachers were measured by using the Likert type Study Strategies and Study Attitudes Inventories. The hierarchical multiple regression analysis performed on the data showed that study attitudes, self-perceptions of success and positive perceptions of their lecturers were important factors of study strategies. It was also found that perceptions of the school and grade were not influential in the use of study strategies. The results implicated that student teachers’ study attitudes and perceptions of themselves and lecturers should be made more positive so that they use more efficient study strategies.


ANAHTAR KELİMELER: ders çalışma stratejisi, ders çalışmaya yönelik tutum, öğretmen adayı.


KEYWORDS: study strategies, study attitudes, student teachers

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education