PROBLEM KURMA TEMELLİ PROBLEM ÇÖZME ÖĞRETİMİNİN PROBLEMİ ANLAMA BAŞARISINA ETKİSİ


EFFECT OF A PROBLEM POSING BASED PROBLEM SOLVING INSTRUCTION ON UNDERSTANDING PROBLEM


Doç. Dr. Osman CANKOY & Sıtkıye DARBAZ


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, problem kurma temelli problem çözme öğretimi ve geleneksel problem çözme öğretimi alan öğrencilerin matematik problemini anlama başarısı açısından karşılaştırılmasıdır. Seçkisiz yöntemle deney (n = 28) ve kontrol (n = 25) gruplarına ayrılan çalışma grubunu, KKTC’deki Lefkoşa İlçesi, merkezi bir ilkokulun 3. sınıfında okuyan 53 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma deneysel olup, araştırmanın verileri, deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön testler sonrasında deney grubuna uygulanan 10 haftalık problem kurma temelli problem çözme öğretimi sonucunda, deney ve kontrol gruplarına uygulanan son testler ve 3 ay sonrasında deney ve kontrol gruplarına uygulanan gecikmeli son testler sonucunda elde edilmiştir. Deney grubu uygulanan problemi anlama testinin tüm boyutlarında (problemi yeniden ifadelendirme, görselleştirme, niteliksel akıl yürütme) kontrol grubundan çok daha üst düzeyde başarı sergilemesi yanında deney grubu özellikle niteliksel akıl yürütmenin gerekli olduğu sorularda kontrol grubundan çok daha üst düzeyde beceri sergilemiştir.


ABSTRACT
The aim of this study is to explore mathematical problem understanding performances of students. 53 third–grade students from an urban elementary school in Nicosia in the Turkish Republic of Northern Cyprus were the participants. After conducting the pre-Understanding Problem (UP) Test, the experimental group (n = 28) has followed a problem posing based problem solving instruction for 10 weeks, whereas the control group (n = 25) has followed a traditional problem solving instruction. A 10 week period was followed by a 3 month recess. Then post- and delayed- post UP tests were conducted respectively to both of the groups. The results indicate that the experimental group students were better than the control group students in terms of UP scores in all dimensions (rephrasing, visualizing and qualitative reasoning). The difference between the two groups was the greatest in sub-dimension in which qualitative reasoning was emphasized.


ANAHTAR KELİMELER: problem kurma öğretimi, matematik problemini anlama, problem çözme


KEYWORDS: problem posing instruction, understanding of mathematical problems, problem solving

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education