EĞİTİM YÖNETİCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİ AÇISINDAN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ


A COMPARATIVE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATORS’ THINKING STYLES IN RELATION TO DIFFERENT VARIABLES


Arş. Gör. Esra BALGALMIŞ & Prof. Dr. Mustafa BALOĞLU


ÖZET
Son yıllarda bireysel farklılık değişkeni olarak düşünme stilleri üzerine yapılan çalışmalarda göreli bir artış gözlenmektedir. Alan yazında eğitim yöneticilerinin hangi düşünme stillerini ne düzeyde kullandıklarına yönelik çalışmalara rastlanmaması araştırmanın önemini artırmaktadır. Bu çalışmada, Tokat ilindeki eğitim yöneticilerinin düşünme stilleri incelenmiş; düşünme stillerinin yaş, cinsiyet, kıdem okul tipi gibi değişkenlere göre nasıl farklılık gösterdiği araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini elverişli örnekleme oluyla seçilen 241 okul yöneticisi oluşturmuştur. Düşünme Stilleri Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bulgular yöneticilerin en çok tercih ettikleri düşünme stillerinin Hiyerarşik, Yürütme ve Dışsal; en az tercih ettikleri düşünme stillerinin ise Muhafazakâr, Oligarşik ve Lokal düşünme stilleri olduğunu göstermiştir. Bağımsız değişkenler boyutunda da istatistiksel düzeyde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farlılıklar tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.


ABSTRACT
In recent years, there has been a relative increase in the number of studies on thinking styles as an integrated dimension of individual differences. The scarcity of the studies in the literature focusing on educational administrators and their thinking styles increases the importance of the present study. The present study is a descriptive investigation of the thinking styles of educational administrators in Tokat province of Turkey. Thinking styles are compared in relation to different variables such as age, gender, tenure, and school type. The sample of the study is 241 voluntary school administrators who were selected conveniently. The Thinking Styles Inventory and a personal data form were used to collect the data. Results showed that the most preferred thinking styles are Hierarchical, Legislative, and External; whereas the least preferred ones are Conservative, Oligarchic, and Local thinking styles. Significant differences across the independent variables of the study were found. These differences were interpreted and suggestions were given.


ANAHTAR KELİMELER: düşünme stilleri, eğitim yöneticisi, eğitim psikolojisi


KEYWORDS: thinking styles, educational administration, educational psychology

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education