ÖZET
Araştırmada; öğretmenlerin geri bildirimlerine göre, okul müdürlerinin dinleme becerileri öğretmenlerin sahip oldukları bazı değişkenler bakımından incelenmiştir. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2007–2008 öğretim yılında Konya, Türkiye’de görev yapan 23287 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, evrenden tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 477 ilköğretim, genel ve mesleki ortaöğretim öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin çalıştıkları okul, öğrenim durumları, mesleki kıdemleri, müdürleri ile birlikte çalışma süreleri ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenleri bakımından müdürlerinin dinleme becerileri ile ilgili geri bildirimlerinin farklılaştığı, ancak müdürlerin sahip oldukları branş değişkenine göre öğretmenlerin müdürleri ile ilgili geri bildirimlerinin farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
ABSTRACT
This study investigates school principals’ listening skills according to teacher feedback in terms of a number of variables. The study is conducted according to a general survey model. The sample of consists of 477 elementary, general and vocational secondary school teachers working in Konya, Turkey, in the 2007–2008 education year. The sample was selected by the random sampling method. In summary, it can be seen that school principals have sufficient listening skills in the perception of teachers participating in the study. The study results reveal that teachers’ feedback concerning their principals’ listening skills differs in terms of the variables of the school at which they work, their educational level, their professional experience, the length of time they have worked with the principals and the number of teachers at the school, but teachers’ feedback concerning their principals’ listening skills do differ according to the principals’ major.
ANAHTAR KELİMELER: dinleme becerileri, okul müdürü, öğretmenlerin geri bildirimi
KEYWORDS: listening skills, school principals, teacher feedback
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education