ÖZET
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Ortaöğretim kurumlarının teknolojik donanımının belirlenmesi, öğretmenlerin biyoloji öğretiminde yeni teknolojileri kullanma durumları, kullanma koşulları ve çeşitli bilgisayar uygulamalarını ne sıklıkta kullandıklarının tespit edilmesi ile bu uygulamaları kullanma durumlarının öğretmen özelliklerine göre değişip değişmediğinin araştırılmasıdır. Tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırma MEB-EARGED desteği ile yürütülmüştür. Verilerinin analizi SPSS 15 for Windows kullanılarak, frekans analizi, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney - U testi ile yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, orta öğretim kurumlarının yeni teknolojiler bakımından donanımı memnun edici olmakla birlikte, bu iyileşme henüz sınıf ortamlarına ve öğretim sürecine yeterince yansımamıştır. Öğretmenlerin yeni teknolojileri öğretim sürecinde hiç kullanmama oranlarının oldukça yüksek, çok sık kullanma oranlarının oldukça düşük olduğu görülmüştür. Biyoloji öğretmenlerinin kıdemlerine, çalıştıkları okul türüne, öğretim teknolojileri materyal geliştirme dersi alma durumu ve lisansüstü eğitim durumlarına göre farklı bilgisayar uygulamalarını kullanma durumlarında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğu belirlenmiştir.
ABSTRACT
This research evaluates technological equipment and its use in Secondary Education Institutions in Turkey. Specifically we examine teachers’ use of new technologies in biology education. We focus on how frequently teachers use various computer applications and the conditions that prompt this usage. Our study also examines whether individual teacher characteristics affect changes in attitudes related to the implementation of technological supplements. The present research conducted via survey model was implemented with the support of MEB-EARGED. Data analysis was made by means of frequency analysis, Kruskal Wallis-H and Mann Whitney - U test processed with SPSS 15 for Windows. Research results indicate that even though secondary education institutions have satisfactory equipment in terms of new technologies, this quality does not appear in the class environments and education processes sufficiently. It was observed that a high ratio of teachers never use the new technologies in the teaching process and a rather low ratio uses the new technologies very frequently. Results show that there are significant differences between biology teachers’ frequency of various computer applications. Variables are according to their seniority in the school system, the sort of the schools they work in, their access to and progress in training courses, and their own level of education.
ANAHTAR KELİMELER: Biyoloji öğretmeni, biyoloji öğretimi, yeni teknolojiler
KEYWORDS: Biology teacher, biology education, new technologies
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education