ÖZET
Bu çalışmada, ilköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenler incelenmiştir. Araştırmada; Afyon, Gümüşhane, Kocaeli, Konya, Mersin, Van ve Yozgat illerinden toplam 683 ilköğretim okulu öğrencisine “Okul İklimi Öğrenci Ölçeği” ve “Okul Atmosferi Ölçeği” uygulanarak elde edilen veriler kullanılmıştır. Çoklu hiyerarşik regresyon analizi sonuçları, kız öğrencilerin öğrenim gördükleri okulların iklimini erkek öğrencilere göre daha olumlu algıladıklarını göstermiştir. Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin destekleyici olarak algılanması, akademik programlardan memnuniyet ve okula aidiyet duygusu değişkenleri, öğrencilerin okul iklimi algıları ile pozitif yönde ve anlamlı düzeyde ilişkili bulunmuştur. Bununla birlikte, okuldaki şiddet algısı ile okul iklimi arasında negatif bir ilişki vardır. Araştırmanın sonunda, olumlu bir okul iklimi ve öğrenme ortamının oluşturulmasına yönelik öneriler sunulmuştur.
ABSTRACT
This study examined the variables predicting the primary school students’ perceptions of school climate. A total of 683 students from Afyon, Gümüşhane, Kocaeli, Konya, Mersin, Van, and Yozgat were participated in the study. “School Climate Student Scale” and “School Atmosphere Scale” were used to gather data. Multiple hierarchical regression analysis indicated that girls were more likely to experience a positive school climate than boys. Supportive behaviors of teachers and school administrators, perceived quality of academic programs, and a strong sense of school belonging were positively associated with the perceptions of school climate. However, perceived school violence was negatively related to school climate. Suggestions for creating a positive school climate and learning environment were presented at the end of the study.
ANAHTAR KELİMELER: okul iklimi, öğrenci başarısı, öğretmen desteği, güven
KEYWORDS: school climate, student success, teacher support, trust
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education