ÖZET
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının içsel ve dışsal öğretme motivasyonunu ölçen öz-bildirimli (kendi görüş ve ifadelerine dayalı) psikolojik bir araç geliştirip, geçerliğini kanıtlamaktır. Amerika Birle şik Devletleri’ndeki bir üniversitede Eğitim Psikolojisi dersi alan 147 lisans öğrenci bu çalışmaya katılarak 12 maddelik Öğretme Motivasyonu Ölçeği ile diğer dört ölçeği doldurmuşlardır. Öğretme Motivasyonu Ölçeği’ne uygulanan açıklayıcı faktör analizi, varyansın % 54'ünü açıklayan iki faktör çözümünü ortaya çıkarmıştır. Yapı geçerliği kanıtları a) bu faktörlerin içsel ve dışsal öğretme motivasyonunu yansıttığını, b) bu iki faktörün dikey düzlemde olduğunu göstermiştir. Bu çalışma, öğretmen adaylarının içsel ve dışsal öğretme motivasyonunu ölçmede geçerli ve güvenilir olduğunu gösteren yeni bir motivasyon aracı için öncül kanıtları sağlamaktadır. Gelecek çalışmalar ve uygulamalar için çıkarımlar tartışılmıştır
ABSTRACT
The purpose of this study was to develop and validate a self-report psychological instrument assessing
pre-service teachers’ relative intrinsic and extrinsic motivation to teach. One hundred forty seven undergraduate students
taking Educational Psychology courses from a large US University participated in this study completed the 12 item MTS
along with four other questionnaires. Exploratory factor analysis on the MTS revealed a two factor solution accounting
for 54% of the variance. Construct validity evidences further show that a) these factors reflect intrinsic and extrinsic
motivation to teach and b) the two factors seem to be orthogonal. This study provides initial evidence for a new
motivation instrument that seems to be a reliable and valid measure of pre-service teachers’ intrinsic and extrinsic
motivation to teach. Implications for further research and practice are also discussed.
ANAHTAR KELİMELER: İçsel motivasyon, Dışsal Motivasyon, Öz-Belirleme, Öğretme
KEYWORDS: Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Self-Determination, Teaching
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education