ÖZET
Yabancı dil öğrenmek oldukça uzun ve karmaşık bir süreçtir.Dil öğrenen kişi bu süreci kolaylaştırmak hızlandırmak ve başarıyla sonuçlanmasını sağlamak için bazı yabancı dil öğrenme stratejileri kullanmalıdır. Bu çalışmada,
yabancı dil öğrenme stratejilerinin bir çeşidi olan bilimsel stratejilerin kullanılmasının öğrencilerin düzeylerine göre değişiklik
gösterip göstermediğini ve bu stratejilerin bazılarının diğerlerine göre daha sıklıkla kullanılıpp kullanılmadığını araştırdık.
Fransız Dili Eğitimi lisans programında okuyan 4 ayrı sınıftan toplam 88 öğrenci ile yapılan araştırmadan elde edilen
sonuçlar 1, 2, 3, 4. sınıflarda okuyan öğrencilerin aynı bilimsel stratejileri neredeyse aynı oranda kullandıklarını, bir başka
deyişle, öğrencilerin bilgi düzeylerinin bilimsel strateji kullanımını etkilemediğini ortaya koymuştur. Buna karşılık, bazı
bilimsel stratejilerin öğrencilerin çoğunluğu tarafından diğerlerinden daha çok kullanıldığını gözlemledik. Bu çalışma
aracılığıyla, yabancı dil öğretmenlerinin başlıca görevlerinden birinin de öğrencilerin, çağdaş öğrenme yaklaşımlarının
vazgeçilmez bir parçası olan stratejileri doğru ve etkin biçimde kullanmayı öğrenmelerini sağlamak olduğunu hatırlatmak ve
vurgulamak istedik.
ABSTRACT
Learning a foreign language is a long and complicated process. A language learner should use some
learning strategies to ease and fasten this process. In this study, we examined whether the use of cognitive strategies, change
depending on the students’ level and whether some of these strategies are used more frequently compared to others. Results
obtained from the research carried out with 88 students in total from 4 different classes in the undergraduate program of
French Language Teaching reveal that those students studying in different classes use the same cognitive strategies almost at
the same rate. Apart from this, we observed that some of the cognitive strategies are used more frequently than others by the
majority of the students. Through this study, we aimed to remind that one of the main tasks of foreign language teachers is to
enable the students to use the strategies that are an indispensable part of modern learning approaches.
ANAHTAR KELİMELER: bilişsel yaklaşım yabancı dil öğrenme yabancı dil öğrenme stratejileri bağımsız öğrenme öğrenmeyi öğrenmek
KEYWORDS: cognitif approach, language learning strategies, autonomy, learning to learn.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education