ÖZET
Anne çocuk oyunlarında annelerin sözel ifadelerinin belirlenmesi ve anlaml kategorilere ayr lmas , anne çocuk ili kisini aç klamakta ve desteklemekte önem ta maktad r. Bu çal man n amac , annelerin çocuklar ile serbest oyun etkile imlerinde kulland klar ifadelerin belirlenmesi için niteliksel bir de erlendirme yapmakt r. Çal mada 4-5 ya nda çocu u olan 18 gönüllü anne yer alm r. Anne ve çocuk oyun etkile imleri, kendi ev ortamlar nda video kamera ile kaydedilmi tir. Elde edilen veriler, Anababa Çocuk Oyun Kay t Kodlama Formu ile de erlendirilmi ve frekans ve yüzde de erleri verilmi tir. Ara rman n bulgular na göre, annelerin oyunlarında çocukların isteklerine uyum sağlama, çocu u yan tlama, oyun konu mas yapma, s r koyma, emir ve bilgi verme konular nda ço unlukla istenmeyen sözel ifadeler kulland klar görülmektedir.
ABSTRACT
It is important, for explaining and supporting mother-child relations, to determine verbal behaviors of mothers in mother-child plays and to divide these behaviors into meaningful categories. The purpose of this study is to make a qualitative evaluation to identify the expressions that mothers use during their free play interaction with children. Eighteen mothers who have children at the age of four or five, participated in this study. Mother-child play interactions were videotaped in their own home setting. The data collected were evaluated through Parent-Child Play Recording Coding Form, and re-formulated in frequencies and percentages. The findings show that mothers used frequently undesired verbal expressions in adapting to children’s demands during playing, responding to children, making a play speech, setting limitation and making comments-informing.
ANAHTAR KELİMELER: anne, çocuk, oyun etkileşimi.
KEYWORDS: mother, child, play interaction
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education