ÖZET
Bu araştırmanın amacı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğretmen adaylarının mesleki yeterliklerine yönelik algılarını tespit etmek ve mesleki yeterlik algılarının öğretmen adaylarının cinsiyetlerine, mezun olunan lise türüne ve öğrenim görülen üniversitenin yer aldığı kümeye göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Tarama modeli kullanılan araştırmanın örneklemin 30 farklı üniversiteden 434 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Gülmez, Somyürek ve Yalın (2019) tarafından ISTE Bilgisayar öğretmenleri standartları temel alınarak hazırlanan BÖTE öğretmen adayları mesleki yeterlik algısı ölçeği kullanılmıştır. Ölçek, beşli likert yapıda içerik bilgisi, öğretim ve öğrenme stratejileri ile mesleki bilgi ve beceriler olmak üzere 3 faktör altında toplanan 30 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, BÖTE öğretmen adaylarının mesleki yeterlik algılarına ilişkin dağılımları betimsel istatistikler ile incelenmiştir. Öğrencilerin içerik bilgisine yönelik mesleki yeterliklerini çoğunlukla orta düzeyde, öğretme ve öğrenme stratejileri ile mesleki bilgi ve becerilere yönelik mesleki yeterliklerini ise ağırlıklı olarak orta ve iyi düzeyde değerlendirdikleri görülmektedir. Ayrıca cinsiyete, lise türüne ve öğrenim görülen üniversitenin yer aldığı kümeye göre BÖTE öğretmen adaylarının mesleki yeterlik algılarında çeşitli istatistiki farklılıklar bulunduğu belirlenmiştir.
ABSTRACT
This study aimed to determine pre-service Computer Education and Instructional Technology (CEIT) teachers’ perception of their professional competency and to determine whether their perceptions vary by gender, type of high school they graduated, or the cluster of the university. The study sample consisted of 434 students from 30 universities. The Pre-Service CEIT Teachers’ Perception of Their Professional Competency Scale developed based on the ISTE Standards for Computer Science Educators by Gülmez, Somyürek & Yalın (2019) used as a data collection tool. The scale consists of 30 items on a 5-point Likert-type with 3 factors: content information, teaching and learning strategies, and professional knowledge and skills. As a result of the research, the pre-service CEIT teachers’ perceptions of professional competency were analyzed using the descriptive statistics. Most of the students assessed their professional competency in content information as moderate. They generally assessed their professional competency in teaching and learning strategies and professional knowledge and skills as moderate or good. Moreover, several significant differences were found in their perception of professional competencies based on gender, type of high school graduated, and the cluster of the university.
ANAHTAR KELİMELER: Öğretmen Yeterlikleri, BÖTE öğretmen adayları, Mesleki Yeterlik, ISTE Standartları
KEYWORDS: teacher competencies, CEIT teacher, professional competence, ISTE standards
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education