Sanat Temelli Bir Araştırma Yöntemi Yaşayan Sorgulama Olarak A r tografi


An Arts Based Research Method A r tography as a Living Inquiry


Nurhayat GÜNEŞ, Şeniz AKSOY & Vedat ÖZSOY


ÖZET
Bu makale, sanat temelli araştırma yöntemini ve özelinde a r tografi yöntembilimini tanıtmak amacıyla kaleme alınmıştır. A r tografi, geleneksel araştırma yöntemlerine sırtını dönmeden kendi ilkeleri içerisinde gelişmeye devam ederek sınırları aşmayı öneren bir yöntembilimdir. Nicel ve nitel yöntemlerden farklı olarak a r tografik araştırmada sabit kurallar dizisini takip ederek yanıtlanacak belirli sorular hazırlayarak gerçeği bulmak yerine, süreç içerisinde anlam yaratmak için sorular geliştirme ve sanat yapmanın sorgulamalar için veri olarak kullanımı gibi ilkelerin oluşturulduğu ve araştırma raporlaştırma formatının da yapılan araştırmanın sanatsal ruhunu zedelemeyecek bir biçimde düzenlendiği görülmektedir. Bunun da sanatçı ve eğitimci olan araştırmacıya önemli bir özgürlük alanı bıraktığı incelenen örnek araştırmalardan anlaşılmaktadır. 2000 li yılların başlarında Kanada, British Colombia Üniversitesinde A R T S Araştırma Grubu tarafından geliştirilen bu yöntembilim hakkında yurtdışında birçok araştırma ortaya konmuş ancak yurtiçine bakıldığında sınırlı sayıda alanyazın birikimi olduğu görülmüştür. Bu bağlamda alanyazın taramasına dayanan bu makalenin kuramsal boyutta görsel sanatlar eğitimi alanına katkı getireceği umulmaktadır.


ABSTRACT
This article aims at introducing arts based research method and a r tography methodology in particular. A r tography is a methodology that suggests exceeding limits continuing to develop in the framework drawn with its own principles without denying traditional research methods. In a r tographic research, unlike quantitative and qualitative methods, we can see that principles such as formulation of questions within the process to create meaning and use of art making as data for inquiries are in place as opposed to proposing questions to be answered by following certain series of fixed rules and the research report format is developed in a way to avoid damage to the artistic spirit of the research carried out. Sample research studies investigated indicate that, such approach allows significant space for the researcher who is both an artist and an educator, to enjoy freedom. Various research studies have been carried out internationally on this methodology developed in the beginning of 2000s, by A R T S Research Group in University of British Columbia, Canada however, limited field literature can be found in our country. Thus, this article which is a survey of field research works is believed to contribute to art education at theoretical level.


ANAHTAR KELİMELER: A r tografi, sanat temelli araştırmalar, sanat temelli eğitim araştırmaları, yaşayan sorgulama, görsel sanatlar eğitimi


KEYWORDS: A r tography, arts based research, art based educational research, living inquiry, art education


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education