ÖZET
Bu çalışmanın amacı, araştırma sorgulamaya dayalı Yaparak Yazarak Bilim Öğrenme (YYBÖ) yaklaşımını temel alan öğretim yönteminin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisini araştırmaktır. Keys, Hand, Prain ve Collins (1999) tarafından geliştirilen ve orijinal adı “Science Writing Heuristic” olan YYBÖ yaklaşımı, araştırma-sorgulamaya dayalı fen eğitiminde kullanılan yaklaşımlardan biridir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Yalova ilinde bir devlet ilköğretim okulunda 2010–2011 eğitim-öğretim yılında yedinci sınıfta öğrenim gören iki şubenin öğrencileri oluşturmuştur. Çalışma grubu, deney grubunda 33, kontrol grubunda 32 olmak üzere toplam 65 öğrenciden oluşmuştur. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak, Aydoğdu (2006) tarafından geliştirilen ve güvenirliği 0,81 olan Bilimsel Süreç Becerileri Testi kullanılmıştır. Fen ve Teknoloji dersi laboratuvar uygulamaları, deney grubunda YYBÖ yaklaşımını temel alan aktivitelerin kullanıldığı öğretim yöntemi ile kontrol grubunda ise klasik yaklaşımı temel alan aktivitelerin kullanıldığı öğretim yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Uygulamanın ardından deney grubu ile kontrol grubu arasında, bilimsel süreç becerilerinden değişkenleri tanımlama, hipotez kurma ve tanımlama, işlemsel açıklamalar yapma ile araştırma tasarlama boyutlarında deney grubu lehine p=0,05 seviyesinde anlamlı bir fark oluşmuştur.
ABSTRACT
The purpose of this study is to find out the effects of teaching method based on science writing heuristic approach on science process skills. Science Writing Heuristic (SWH) which is an inquiry based approach was developed by Keys, Hand, Prain and Collins (1999). The sampling of our study was comprised of the students from a primary public school in Yalova. The students were 7th graders in the academic year of 2010-2011. A total of 65 students (the experimental group 33 and the control group 32) participated in our study. The Science process skills test developed by Aydoğdu (2006) and whose reliability was 0,81 used as a data instrument in this study. The experimental group performed laboratory activities in science and Technology lessons through science writing heuristics, the control group performed laboratory activities through traditional approach. After the implementation there was a significant difference (p=0,05) between the experimental and the control groups in favor of the experimental group in terms of science process skills such as identifying variables, identifying and stating hypotheses, operationally defining and investigations designing.
ANAHTAR KELİMELER: Yaparak yazarak bilim öğrenme yaklaşımı, araştırma-sorgulama, bilimsel süreç becerileri
KEYWORDS: Science writing heuristic approach, inquiry, science process skills
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education