Anne-Babaların Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Belirlenmesinde Karşılaşılan Güçlükler ve Güvenirlik Sorunu


Difficulties Experienced in the Determination of Parenting Attitudes and the Reliability Problem


Arzu ÖZYÜREK & Hülya GÜLAY OGELMAN


ÖZET
Anne-babaların çocuk yetiştirme tutumlarının belirlenmesinde güvenilir veriler elde etmek, konuyla ilgili bilimsel çalışmaların sonuçlarını etkileyecek bir unsurdur. Bu çalışmada, anne-baba tutumları konusunda çalışma yapan öğretim elemanlarının karşılaştıkları güçlükler ve verilerin güvenirliğinin artırılmasına ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Nitel olarak tasarlanan bu çalışmada, anne-baba tutumları konusunda lisans üstü çalışma yürüten ve konuyla ilgili akademik çalışmaları bulunan 20 kişi çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, açık uçlu sorulara yer verilen anket formu kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, araştırmalarda karşılaşılan sorunların anne-babalardan, ölçme araçlarından ve kurumlardan kaynaklandığı belirlenmiştir. Sorunların başında, anne-babaların samimi cevaplar vermeyip kendi tutumları yerine hangi tutumun daha iyi/ideal olduğunu düşünüyorlarsa onu işaretlemesi, özellikle babaların ölçekleri doldurmak istememeleri olduğu belirlenmiştir. Katılımcılar, anne-baba tutumlarına ilişkin verileri orta düzeyde güvenilir bulmuşlardır. Çocuğun büyüme ve gelişmesinde anne-babaların çocuk yetiştirme tutumları oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Ölçme aracı, veri toplama modeli, verilerin toplanması öncesi, veri toplama esnası ve sonrasında alınacak önlemlere güvenirliğin artırılması sağlanabilir.


ABSTRACT
Collecting reliable data in the determination of parenting attitudes is a factor that would affect the results of scientific studies on the topic. The present study aimed to assess the difficulties experienced by the faculty members who study parenting attitudes and their views on improving the reliability of the related data. In the present qualitative study, the study group included 20 individuals who were conducting post-graduate studies on parental attitudes and conducted academic studies on the topic. The data were collected with a survey form that included open-ended questions. The data were analyzed with the content analysis method. The study findings demonstrated that the problems encountered in the research originated from the parents, measurement instruments and institutions. It was determined that the most significant problem was the insincere responses of the parents that they indicated the response they considered most adequate/ideal instead of their actual attitudes, and especially the refusal of the fathers to respond to the questions. The participants considered the data on parental attitudes as moderately reliable. Parental attitudes towards parenting play an important role in the growth and development of the child. Reliability could be improved with the measurement instrument, data


ANAHTAR KELİMELER: Anne-baba tutumları, güvenirlik, tutum ölçekleri, çocuk yetiştirme tutumları.


KEYWORDS: Mother-father attitudes, reliability, attitude scales, child rearing attitudes.


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education