Öğrenme Güçlüğüne Sahip ve İşitme Engelli Öğrencilerin Açı Kavrayışları


Angle Conception of Students with Learning Disabilities and Hearing Impairments


Dilşad GÜVEN AKDENİZ, Nejla GÜREFE & Ahmet ARIKAN


ÖZET
Açı kavramı günlük yaşam için önemli ve işlevsel olan geometri bilgisi gelişiminin merkezinde yer alır. Bu bağlamda çalışmanın amacı öğrenme güçlüğüne sahip ve işitme engelli ortaokul öğrencilerinin açı kavramına dair kavrayışlarını incelemektir. Bir durum çalışması olan araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemleri ile belirlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları biri 6. sınıf öğrenme güçlüğüne sahip ve diğeri 6. sınıf işitme engelli iki öğrencidir. Öğrencilerle yapılan bireysel klinik görüşmeler sonucu toplanan veriler sürekli karşılaştırmalı analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, her iki öğrencinin de açı kavrayışının açının şekli ile sınırlı kaldığı, yine her iki öğrencinin de açıda yön kavramının farkında olduğu ancak ÖGS öğrencinin açı kavramını daha çok statik olarak algıladığı, açı ölçümü ve açı ölçü birimine dair yeterli bilgiye sahip olmadığı, İE öğrencinin ise açı ve açı ölçüsü kavramlarını ayırt edemediği ancak ölçülerine göre açı çeşitlerinin farkında olduğu görülmüştür.


ABSTRACT
The angle concept is central to the development of geometry knowledge, which is important and functional for everyday life. In this context, the aim of the study is to examine the understanding of the angle concept of middle school students with learning disabilities (LD) and hearing impairments (HI). The participants of the study, which was a case study, were identified with criterion sampling and easily accessible sampling methods. The participants of the study were two students with learning disabilities and hard of hearing student, each of them was grade 6. Data collected through individual clinical interviews with the students were analyzed by constant comparative analysis method. According to the findings of the study, both students' angle conception was limited to the shape of the angle, both students were aware of the concept of direction in the angle, but learning disability student perceived the angle more statically, did not have enough information about angle measurement and its unit. It was seen that hard of hearing student confused the angle and angle measure but he was aware of the various angles according to their measures.


ANAHTAR KELİMELER: Öğrenme güçlüğü, işitme engelli öğrenciler, açı kavramı, matematik eğitimi


KEYWORDS: Learning disabilities, hearing impairments, angle concept, mathematics education


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education