ÖZET
Çocuğu en iyi tanıyan kişiler olarak aile, özel eğitim uygulamalarının başarılı olmasının da temelini oluştururlar. Okulda kazanılan becerilerin aile ortamında da devam ettirilerek geliştirilmesi, eğitimin sürekliliği ve başarısı açısından önemlidir. Yakın zamanda ülkemizdeki eğitim anlayışı ve özel eğitim ilke, yöntem, tekniklerinde meydana gelen değişim, aile katılımını daha da önemli hale getirmiştir. Bu çalışmada, “İlkokullarda uygulanan kaynaştırma programında aile katılımının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi” olarak ifade edilen belli bir durumun bağlamından koparılmadan incelenmesi amaçlandığından dolayı nitel araştırma desenlerinden olan durum araştırması kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Adana ili merkez ilkokullarında görev yapmakta olan, 8 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, nitel veri toplama tekniklerinden görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Görüşmeden elde edilen veriler tümdengelimsel içerik analizi yöntemi kullanılarak MaxQda 12 programı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçların bazıları şu şekildedir: Okulda verilen eğitimin kalıcı olması için evde de aileler eğitime devam etmelidir. Ailelerin çocuğun durumunu kabullenmesi başarılı bir sonuç için oldukça önemlidir. Aileler öğretmenlerle sürekli iletişim halinde olmalıdır. Ailelerin bilinçsiz ve eğitimsiz olması nedeniyle eğitim sadece okulda kalmaktadır. Ailelerin maddi imkânsızlıkları büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Ailelerin eğitim öğretim sürecine katılmaması öğrencilerde sosyal ilişki bozukluğuna, başkalarına zarar verme, hırçınlık, özgüven eksikliği, kendine zarar verme gibi olumsuzluklara neden olmaktadır.
ABSTRACT
As people who know the child best, parent is also the basis for the success of special education practices. The development of the skills acquired in school by continuing in the parent environment is important for the continuity and success of education. Recently, the understanding of education in our country and the change in the principles, methods and techniques of special education have made parent participation even more important. In this study, the situation study pattern and the situation study pattern are intended to be examined without being taken out of context of a particular situation which is referred to as "evaluation of family participation according to teacher opinions in the inclusive program applied in primary schools" qualitative method was used. The research was conducted in the 2018-2019 academic year with 8 classroom teachers working in the central primary schools of Adana province. The data of the study were collected using interview techniques from qualitative data collection techniques. The data obtained from the interview were carried out using the deductive content analysis method with MaxQda 12 programs. Some of the results of the study are as follows: In order for the education given at the school to be permanent, parents should continue their education at home. Accepting the child's condition is crucial to a successful outcome. Parents should be in constant communication with teachers. Education only stays in school because parents are unconscious and uneducated. The financial impossibility of families is a major problem. Parents' lack of participation in the educational process causes social relationship disorders in students, harming others, aggression, lack of self-confidence, and self-harm.
ANAHTAR KELİMELER: kaynaştırma eğitimi, aile katılımı, ilkokul
KEYWORDS: inclusive education, parent involvement, primary school
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education