Dönüşümcü Liderlik ile Eğitim Örgütlerinin Öğrenen Örgüt Olmaları Arasındaki İlişki: Bir Meta Analiz Çalışması


The Relationship between Transformational Leadership and Educational Organizations as Learning Organizations: A Meta-Analysis Study


Fatma KÖYBAŞI ŞEMİN


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, dönüşümcü liderlik ile eğitim kurumlarının öğrenme organizasyonu özelliği arasındaki ilişkiyi meta-analiz ile incelemektir. Ayrıca, bu ilişkide okul türü ve örneklem büyüklüğünün moderatör olup olmadığı araştırılmaktadır. Bu konuda, Akademik Google, YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu), ProQuest ve Ulakbim arama motorlarından 16 çalışmaya ulaşıldı. Öğrenen örgüt, öğrenci-öğretmen öğrenmesi, liderlik, liderlik stilleri, dönüşümsel liderlik vb. anahtar kelimelerle çalışmalar tarandı. Ulaşılan çalışmaların meta-analiz için gerekli ve yeterli özellikte olup olmadıklarından emin olmak için anahtar kelimelerle ulaşılan çalışmalar kontrol edildi. Meta-analiz ile analiz yapmak için, yayın yanlılığı ve etki modeli açısından varsayımlar kontrol edildi. Yayın yanlılığının olmadığı ve modelin rastgele etki modeli olduğu tespit edildi. Sonuç olarak, dönüşümsel liderliğin öğrenme organizasyonu üzerinde güçlü bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, sadece okul türü değil aynı zamanda örneklem büyüklüğü de dönüşümsel liderlik ile eğitim kurumlarında öğrenme organizasyonu arasındaki ilişkide bir moderatör olduğu sonuçlanmıştır.


ABSTRACT
The aim of this study is to determine the relationship between transformational leadership and the learning organization feature of educational organizations through a meta-analysis. Also, it is investigated whether the relationship is a moderator in terms of school type and sample size. On this topic, 16 studies were available on the Scholar Google, YÖK (Higher Education Institution), ProQuest, and Ulakbim search portals. The studies were scanned with such key words as learner organization, student-teacher learning, leadership, leadership styles, transformational leadership, and so on. The studies were checked to make sure if they are necessary and sufficient features to meta-analysis. To do the analysis with meta-analysis, the assumptions were checked for publication bias and effect model. It was found out that there was no publication bias and the model was a random effect model. As a result, it can be said that transformational leadership has a strong impact on learning organization. Furthermore, not only school type but also sample size is a moderator in the relationship between transformational leadership and learning organization in educational organizations.


ANAHTAR KELİMELER: örgütsel öğrenme, liderlik, liderlik stilleri


KEYWORDS: organizational learning, leadership, leadership styles


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education