ÖZET
Çalışmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılabilecek FeTeMM yaklaşımına uygun olarak geliştirilen bir öğretim tasarımının etkilerinin incelenmesidir. Araştırmada kullanılan desen, karma yöntem araştırma desenlerinden gömülü deneysel desendir. Çalışmada, deney grubunda 9 kız, 12 erkek ve kontrol grubunda 8 kız 12 erkek olmak üzere 5-6-7-8. Sınıfta öğrenim gören 41 özel yetenekli öğrenciyle çalışılmıştır. Öğrenciler tipik durum örnekleme yöntemine uygun olarak belirlenmiştir. Deney grubunda, FeTeMM yaklaşımına uygun olarak hazırlanan öğretim tasarımı, kontrol grubunda BİLSEM’lerdeki standart etkinlikler uygulanmıştır. Nicel veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen Bağlam Temelli Bilimsel Yaratıcılık Testi (BTBYT) ile toplanmış ve SPSS 22 Paket Programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler gözlem ve görüşme formları ile toplanmış ve Nvivo 11 programı ile analiz edilmiştir. FeTeMM yaklaşımına dayalı öğretim tasarımının uygulanması sonucunda BTBYT puanları açısından deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşmuştur. Nitel bulgular mühendislik becerileri ve bilimsel süreç becerilerinin süreç boyunca deney grubunda kontrole göre daha fazla kullanıldığı ve daha fazla gelişim gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Sonuçlar doğrultusunda, FeTeMM etkinliklerinin özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde daha fazla kullanılması ve BİLSEM etkinlik kitaplarının bu türden etkinlikleri daha çok içerecek şekilde zenginleştirilmesi önerilebilir.
ABSTRACT
In the training of gifted and talented students there is a need for STEM application examples and instructional designs. Because of this need, in this study it has been aimed to develop an instructional design suitable to the STEM approach to be used in the education of gifted students and to examine the effects of this design. In the research is used the embedded experimental pattern which is one of the mixed method research patterns. The sample has been determined according to the typical case sampling. Within the study, it has been worked with 41 gifted students in 5th, 6th, 7th, 8th grades. The experimental group contained 9 female, 12 male students and the control group had 8 female and 12 male students. In the experimental group the instructional design according to the STEM has been applied and in the control group the standard BILSEM activities have been used. The quantitative data have been gathered with the Context-Based Scientific Creativity Test (CBSCT) and have been analyzed by using SPSS 22 Package Program. The qualitative data have been gathered by observation and interview forms and have been analyzed with Nvivo 11 program. As a result of the application of the instruction design based on STEM there has been a statistically significant difference between the experiment group and the control group. The qualitative findings during the process it has been observed that the students in the experiment group used more engineering skills and scientific process skills than the students in the control group and their skills improved more. Based on results, it is advisable to use STEM activities more in the education of gifted and talented students and also while designing STEM activities to integrate creativity, scientific process skills and design skills to the entry, discovering and deepening steps as it has been done in this design.
ANAHTAR KELİMELER: FeTeMM yaklaşımı, özel yetenek, bilimsel yaratıcılık, mühendislik becerileri, bilimsel süreç becerileri
KEYWORDS: STEM approach, talent, scientific creativity, engineering skills, scientific process skills
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education