Öğretimde Farkındalık Ölçeği Türkçe Uyarlama Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


Validity and Reliability for the Turkish Adaptation of the Mindfulness in Teaching Scale


Ahmet GENÇ, Özgür DEMİRCİ SEYREK & Cüneyd AYDIN


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, Frank, Jennings ve Greenberg (2016) tarafından geliştirilen Öğretimde Farkındalık Ölçeği’ni (ÖFÖ) Türkçe’ye uyarlamaktır. Bu amaçla, ölçek maddeleri önce Türkçe’ye çevrilmiş ardından İngilizce’ye geri çeviri çalışması yapılmıştır. Elde edilen ölçekle yaşları 23-57 arasında değişen iki ayrı öğretmen grubundan veri toplanmıştır. Gruplardan elde edilen verilerle yapılan doğrulayıcı faktör analizleri (DFA) sonucunda ölçeğin uyum iyiliği indeksleri yeterli bulunmuş ve ölçeğe ilişkin iki faktörlü yapı doğrulanmıştır. Ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliğini incelemek amacıyla Maslach Tükenmiş Envanteri – Eğitimci Formu (İnce ve Şahin, 2015) ile arasındaki ilişkiye bakılmış ve beklenildiği şekilde anlamlı düzeyde ilişkiler saptanmıştır (r = .45 -.42 aralığında, p<.01). Alt ölçekler için hesaplanan iç tutarlık katsayılarının (kişisel farkındalık alt ölçeği için .70, kişilerarası farkındalık alt ölçeği için .61) kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca test-tekrar test güvenirlik katsayılarının her iki alt ölçek için de yüksek seyrettiği görülmüştür (kişisel farkındalık alt ölçeği için .80, kişilerarası farkındalık alt ölçeği için .73). Sonuç olarak ÖFÖ’nün Türkçe formunun yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğunu söylemek mümkündür.


ABSTRACT
This study aimed to adapt the Mindfulness in Teaching Scale (MTS) developed by Frank, Jennings and Greenberg (2016) into Turkish. To this end, the scale items were first translated into Turkish and then translated back into English. Data were collected with the scale from two different teacher groups of whom ages varied between 23 and 57 years old. The confirmatory factor analyses (CFA) that were performed with the data obtained from the groups found the goodness-of-fit indices of the scale to be sufficient, and the two-factor structure of the scale was confirmed. To examine the criterion-related validity of the scale, its relationship with Maslach Burnout Inventory - Educators Survey (İnce and Şahin, 2015) was examined, and a significant relationship was found as expected (r= .45 -.42, p<.01). The internal consistency coefficients were acceptable for the subscales (.70 for intrapersonal mindfulness, .61 for interpersonal mindfulness). In addition, test-retest reliability coefficients were found to be high for both subscales (.80 for intrapersonal mindfulness and .73 for interpersonal mindfulness). Consequently, it is possible to argue that the Turkish form of MTS has sufficient psychometric properties.


ANAHTAR KELİMELER: Öğretim, Farkındalık, Ölçek, Geçerlik, Güvenirlik


KEYWORDS: Teaching, Mindfulness, Scale, Validity, Reliability


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education