Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında Yer Alan Duyuşsal Alan Kazanımlarının Taksonomik Açıdan İncelenmesi


Taxonomic Investigation of Affective Domain Objectives in the Life Science Curriculum


Esra MUTLU, Büşra Betül ALTUNBAŞ & Simge KAMBUR


ÖZET
Bu çalışmada, duyuşsal öğrenme üzerinde durulmakta, hayat bilgisi öğretim programına ait duyuşsal alan kazanımlarının, kuramsal çerçevede yer alan sınıflamalardaki düzeyleri tartışılmaktadır. Amacı var olan durumu ortaya çıkarmak olan bu çalışmanın yöntemi tür bakımından nitel ve amaç bakımından betimsel olup, doküman incelemesi yoluna gidilmiştir. Çalışmanın kapsamını birinci, ikinci ve üçüncü sınıf hayat bilgisi öğretim programı oluşturmaktadır. Bu nedenle 2018-2019 öğretim yılında güncellenen Hayat Bilgisi Öğretim Programı incelenecek doküman olarak belirlenmiştir. Duyuşsal alana yönelik kavramsal model olarak Reigeluth ve Martin (1999) tarafından geliştirilen taksonomi ile Krathwohl, Bloom ve Masia (1964) tarafından geliştirilen taksonomi alınmıştır. Programda yer alan duyuşsal alan kazanımlarının sınıflamalar kapsamında ele alınarak incelenmesi kazanımların yoğunlaştığı ve seyrekleştiği alanların belirlenmesini sağlamıştır. Yapılan inceleme sonucunda duyuşsal alan kazanımlarının yeterli miktarda olmadığı, taksonomik bir sarmallık içermediği ve gelişim alanlarından ruhsal ve ahlaki gelişimin ihmal edildiği söylenebilir. Mevcut programların kazanımlarının taksonomik alan ve düzeyler açısından incelenmesi, öğretmenlerin bu alanlardaki farkındalığını artırabileceği gibi program geliştirme merkezlerine de veri kaynağı oluşturabilir.


ABSTRACT
In this study, affective learning is emphasized and the levels of affective domain objectives related to the life science curriculum are discussed in the classifications included in the theoretical framework. The method of this study, whose aim is to reveal the current situation, is qualitative and descriptive in terms of purpose. Document review was conducted in the study. First, second and third class life science curriculums are the scope of the study. For this reason, life science curriculum which was updated in 2018-2019 academic year is determined as a document to be analyzed. The taxonomy developed by Reigeluth and Martin (1999) and the taxonomy developed by Krathwohl, Bloom and Masia (1964) were taken as conceptual model for the affective domain. Analyzing the affective domain objectives included in the program within the scope of classifications, determined the areas where the objectives were concentrated and the areas in which they were rare. As a result of the analysis, it can be said that the affective domain objectives are not sufficient, it does not contain a taxonomic spirality and the spiritual and moral development of the development areas are neglected. Analyzing the achievements of existing programs in terms of taxonomic area and levels can increase the awareness of teachers in these areas and may also provide data source to program development centers.


ANAHTAR KELİMELER: Duyuş, duyuşsal öğrenme, duyuşsal alan, duyuşsal eğitim, taksonomi, hayat bilgisi


KEYWORDS: Affect, affective learning, affective domain, affective education, taxonomy, social science


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education