Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrenme Ortamının Yapılandırmacılığa Dayalı Olarak Değerlendirilmesi


Assessing the Learning Environment in Science and Technology Course Based on Constructivism


Teacher Özge NAYMAN , Asist.Prof.. Dr. Asiye BERBER & Assoc. Prof. Dr. Şengül Saime ANAGÜN


ÖZET
Bu çalışmada, ilköğretim beşinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki öğrenme ortamlarını yapılandırmacılık açısından değerlendirmelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, tarama modeline dayalı olarak desenlenmiştir. Araştırma verileri, beşinci sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel veri analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde hesaplamaları, t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersindeki öğrenme ortamlarını orta düzeyin üzerinde yapılandırmacı olarak değerlendirdiği ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersindeki öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri ile baba eğitim düzeyleri arasında pozitif yönde farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğrenme ortamlarının gerçek yaşama dönük olması ile ev ve okul ortamlarının zengin olmasının öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerini olumlu düzeyde değiştirdiği belirlenmiştir.


ABSTRACT
The aim of this study was to investigate fifth grade students’ opinions about the learning environments in science and technology courses based on several variables in relation to constructivism. The study was designed based on a survey method. The Constructivist Learning Environment Scale was used as the data collection tool. Arithmetic means, standard deviations, percentage calculations, t-tests and an ANOVA were used in the statistical data analysis. The findings from this study revealed that the fifth grade students regarded learning environments in the science and technology courses to be constructivist at or above a medium level. It was further determined that the students’ opinions about learning environments in science and technology courses did not differentiate according to gender, the number of Science and Technology textbooks in their homes or the educational backgrounds of the students’ mothers. On the other hand, a positive differentiate was identified between the educational backgrounds of the students’ fathers and the students’ opinions about learning environments in science and technology courses. It was also found that learning environments that were aligned with real life, well-equipped homes and school environments had a positive influence on the students’ opinions regarding learning environments.


ANAHTAR KELİMELER: Yapılandırmacılık, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı, Fen ve Teknoloji Öğretimi.


KEYWORDS: Constructivism, Constructivist Learning Environment, Science and Technology Instruction

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education