Öğrencilerin Özdüzenleyici Öğrenmelerinin ve Öğretmenlerin Özdüzenleyici Öğrenmeyi Destekleyen Davranışlarının Ölçülmesi


The Measures of Students’ Self-Regulated Learning and Teachers’ Supportive Self-Regulated Learning Behaviors


Dr. Tülin HAŞLAMAN & Prof. Dr. Petek AŞKAR


ÖZET
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin özdüzenleyici öğrenmelerinin ve öğretmenlerin özdüzenleyici öğrenmeyi destekleyen davranışlarının araştırılmasında kullanılabilecek ölçme araçlarının geliştirilmesidir. Öğrencilerin özdüzenleyici öğrenmelerini değerlendirmek amacıyla “Özdüzenleyici Öğrenme Ölçeği” ile öğretmenlerin özdüzenleyici öğrenmeyi destekleyen davranışlarını değerlendirmek amacıyla “Özdüzenleyici Öğrenmeyi Destekleyen Davranışlar Ölçeği” geliştirilmiştir. Öğrenciler için geliştirilen ölçek çalışmasına 840 öğrenci katılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile 4 faktör ve 59 maddeden oluşan ölçek yapısı belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı .97 dir. Faktörlerin Cronbach alfa katsayıları .90 ile .91 arasında değişmektedir. Maddelerin toplam korelasyonları ise .38 ile .68 arasında değişmektedir. Öğretmenler için geliştirilen ölçek çalışmasına 877 öğretmen katılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile 4 faktör ve 53 maddeden oluşan ölçek yapısı belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı .97 dir. Faktörlerin Cronbach alfa katsayıları .91 ile .93 arasında değişmektedir. Maddelerin toplam korelasyonları ise .41 ile .73 arasında değişmektedir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, her iki modelde, elde edilen uyum indeksleri verilerin önerilen modele iyi uyum sağladığını göstermektedir.


ABSTRACT
The purpose of this study was to develop scales to explore students’ self-regulated learning and teachers’ supportive self-regulated learning behaviors. Two self-regulated learning scales were developed; the first one, “Self-regulated Learning Scale”, administered to the students and the other one, “Supportive Self-regulated Learning Behaviors Scale”, administered to the teachers. For the Self-regulated Learning Scale, data were collected from 840 students. Results of confirmatory factor analysis showed that scale consisted of 4 factor and 59 items. The Cronbach’s alpha coefficient of the scale was .97. Cronbach’s alpha coefficients of the factors changed between .90 and .91. The corrected item total correlations ranged .38 and .68. For the Supportive Self-regulated Learning Behaviors Scale, data were collected from 877 teachers. Results of confirmatory factor analysis showed that scale consisted of 4 factor and 53 items. The Cronbach’s alpha coefficient of the scale was .97. Cronbach’s alpha coefficients of the factors changed between .91 and .93. The corrected item total correlations ranged .41 and .73. Depending on the results of the confirmatory factor analysis for both scales, fit indices showed that data was appropriate to the proposed model.


ANAHTAR KELİMELER: Özdüzenleme, özdüzenleyici öğrenme, doğrulayıcı faktör analizi, ölçek geliştirme.


KEYWORDS: Self-regulation, self-regulated learning, confirmatory factor analysis, scale development.

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education