ÖZET
Okul aile birlikleri okul yönetimleri üzerinde rol oynayan en önemli faktörlerden biridir. Okul aile birliklerinin
kurulmasın temel amacı eğitim ve öğretim sürecinde onların desteğini almaktır. Okul aile birliklerinin amaçlarına
ulaşabilmeleri için işlevlerinin ve standartlarının belirlenmesi önemlidir. Çalışmanın amacı ilköğretim okullarında çocuğu
bulunan velilerin geliştirilen okul aile işbirliği standartlarına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma
grubunu Ankara merkez ilçelerde bulunan ilköğretim okullarında çocuğu okuyan 173 veli oluşturmaktadır. Araştırmada
okul topluluğunca ailelerin hoş karşılanması, etkili iletişim, öğrenci başarısını desteklemek, çocukların hakkını gözetmek,
güç paylaşımı, toplumla işbirliği olmak üzere altı boyuttan oluşan “Okul Aile İşbirliği Standartları” ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre veliler okul aile
işbirliği standartlarına ilişkin ifadeleri önemli bulmakta ancak yeterince uygulanmadığını düşünmektedir. Velilerin
görüşleri, cinsiyet, yaş, eğitim durumu, velinin sahip olduğu çocuk sayısı ve okula giden çocuk sayısı değişkenlerine göre
anlamlı farklılık göstermektedir. Nitel verilerin analiz sonuçları incelendiğinde velilerin öncelikle okul aile birliği
seçimlerinden haberi olmadığı ve okul aile birliklerinin eğitime katkısının olmadığını düşündükleri görülmektedir.
ABSTRACT
Parent-teacher associations are one of the most important factors that play a role on the school
administrations. The main purpose of parent-teacher associations is to give necessary support in the process of teaching
and learning. Therefore, in order to achieve its’ objectives, determining the functions and standards for parent-teacher
associations is vital. The purpose of the study is to reveal the views of elementary school parents concerning familyschool
cooperation standards. In the study, the quantitative and qualitative research methods were used. The study group
is composed of 173 parents whose children are the elementary school students in Ankara. As a data collection instrument,
the scale of “School-Parents Cooperation Standards” which has six subscales including (1) welcoming all families into
the school community, (2) communicating effectively, (3) supporting student success, (4) speaking up for every child,
(5) sharing power, (6) collaborating with community was used. Among the key findings of the survey, parents think that
standards concerning family school cooperation are important, however they have not been put into practice. There is a
significant difference between the opinions of parents in terms of gender, age, and education status, number of children
they have and number of children attending to school. From the analysis of qualitative data, it is concluded that,primarily,
parents are not informed about the selection of parent-teachers association and they think that parent-teachers
associations do not have any contribution to education.
ANAHTAR KELİMELER: okul aile işbirliği standartları, veli, ilköğretim okulları
KEYWORDS: family-school cooperation, parents, elementary schools
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education