ÖZET
Bu araştırmada çağdaş öğrenme yaklaşımları kapsamında değerlendirilen işbirlikli öğrenme, çoklu zekâ kuramına
dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme ve yapılandırmacı öğrenme yaklaşımlarının matematik dersi akademik
başarısına etkisinin incelendiği deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçların meta-analiz yoluyla sentezlenmesi
amaçlanmıştır. Verilerin toplanması için dâhil edilme kriterleri belirlenip kodlama formu hazırlanmıştır. Bu doğrultuda
çağdaş öğrenme yaklaşımlarının matematik başarısına etkisini inceleyen ve 2005–2014 yılları arasında yayınlanmış
toplam 47 deneysel çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Bu araştırmalara katılan 2627 denekten elde edilen bulgulara
göre çağdaş öğrenme yaklaşımlarının matematik başarısına etkisine ilişkin sentezlemeye gidilmiştir. Rastgele etkiler
modeline göre yapılan analizler sonucunda çağdaş öğrenme yaklaşımların matematik başarısı üzerindeki etkisinin
anlamlı (p<0.001) ve geniş (d=0.93) olduğu saptanmıştır. Bu değer çağdaş öğrenme yaklaşımlarının öğrencilerin
matematik başarısını artırmada anlamlı düzeyde daha etkili olduğunu göstermektedir. Rastgele etkiler modeline göre
yapılan analizler sonucunda çalışmaların ortak etki büyüklükleri açısından yapılan gruplar arası karşılaştırmalarda,
uygulanan yaklaşımlar arasında (QGA=6.456, sd=3, p=.091) ve deneyin yapıldığı öğretim kademeleri arasında
(QGA=4.136, sd=2, p=.126) istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Ayrıca rastgele etkiler modeline
göre yapılan meta-regresyon analizi sonucunda çağdaş öğrenme yaklaşımlarına dayalı yürütülen deneysel çalışmalarda
deney süresinin matematik başarıları açısından anlamlı bir etkiye sahip olmadığı (z=-0.0499, p>.05) görülmüştür.
Ancak grup büyüklüğünün çağdaş öğrenme yaklaşımlarına dayalı yürütülen deneylerde öğrencilerin matematik
başarılarına anlamlı bir etkisinin olduğu (z=-2.12076, p<.05) ortaya çıkmıştır. Buna göre sınıftaki öğrenci sayısı azaldıkça, çağdaş öğrenme yaklaşımlarını kullanmanın öğrencinin matematik başarısı üzerindeki etkisi de olumlu
yönde artmaktadır.
ABSTRACT
The purpose of this research is to synthesize the results of experimental studies which investigated the
effect of certain contemporary learning approaches including cooperative learning, multiple intelligence-based learning,
problem-based learning, and constructivist learning approach on students’ mathematics achievement via meta-analysis
method. In order to collect the data, first the inclusion criteria were determined and a coding form was developed. As a
result, the meta-analysis involved 47 experimental studies published between 2005 and 2014, which investigated the
impact of contemporary learning approaches on learners’ mathematics achievement. Based on the findings obtained
from 2627 subjects who took part in these studies, a synthesis was done about the impact of contemporary learning
approaches on mathematics achievement. The analysis based on the random effects model revealed that using
contemporary learning approaches have a significant (p< 0.001) impact on mathematics achievement with a large effect
size (d=0.93). This finding suggests that using contemporary learning approaches in mathematics lessons is effective in
increasing the learners’ mathematics achievement. As a result of the comparisons of common effect sizes between the
groups based on random effects model, no statistically significant difference was observed between the specific
learning approaches (QBG=6.456, df=3, p= .091) and the school stages (QBG=4.136, df=2, p=.126). Moreover, the metaregression
analysis based on random effects model revealed no statistically significant effect of the duration of
treatment on learners’ mathematics achievement in the lessons conducted in accordance with the contemporary learning
approaches (z=-0.04990, p> .05). However, it was found that group size had a significant negative effect on
mathematics achievement in the lessons conducted in accordance with the contemporary learning approaches (z=-
2.12076, p< .05), i.e. as the number of students decreases, the better results are achieved from contemporary learning
approaches in terms of learners’ math achievement.
ANAHTAR KELİMELER: Çağdaş öğrenme yaklaşımları, geleneksel yaklaşım, meta analizi, matematik başarısı
KEYWORDS: Contemporary learning approaches, traditional approach, meta-analysis, mathematics achievement
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education