ÖZET
Bu çalışma Türkçe-İngilizce 5 yaşındaki iki dilli ve 4 yıl 11 ay yaşındaki tek dilli bir çocuğun adıllı ve adılsız
cümleleri nasıl kullandıklarını araştırmaktadır. Amaç Hulk and Müller (2000) hipotezine göre İngilizceden Türkçeye
doğru diller arası bir etkilenme olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Bazı araştırmalar bir dilin morfo sentaks
özelliklerinin başka bir dilin gelişimini etkilediğini gösterirken, diğerleri ise böyle bir etkilenmenin olduğunu ortaya
koyamamaktadır. Bu çalışmada farklı morfo sentaks özelliklere sahip olan Türkçe ve İngilizce gibi iki dile sahip bir
çocuk araştırılmış ve bu çocuğun adıl düşümü kullanımı açısından benzer yaştaki tek dilli Türk bir çocuktan farklı
olmadığını ortaya koymuştur. Araştırma İngilizceden Türkçeye doğru herhangi bir diller arası etkilenme olduğuna dair
bir kanıt ortaya koyamamıştır.
ABSTRACT
This study investigates the use of null and overt subjects by a Turkish-English bilingual child and a
Turkish monolingual child, aged 5;00 and 4;11, respectively, in order to reveal whether there is cross-linguistic
influence from English to Turkish based on the hypothesis of Hulk and Müller (2000). Some previous research has
shown that the morphosyntactic features of one language can influence the development of another, while others have
found no evidence for cross-linguistic influence of one language on another. In this study, a Turkish and English
language pair with quite different morphosyntactic structures was investigated, revealing monolingual-like use of null
and overt subjects by the bilingual child. Research provides no evidence of cross-linguistic influence from English to
Turkish.
ANAHTAR KELİMELER: Adıl düşümü, Türkçe-İngilizce iki dilli çocuk, Türkçe dil edinimi, diller arası etkileşim, iki dillilik.
KEYWORDS: Pro drop, Turkish-English bilingual child, Turkish language acquisition, cross-linguistic influence, bilingualism
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education