Türkiye’deki Almanca Öğretmenlerinin Hizmet-İçi Alan Eğitimine İlişkin Görüşleri ile Üstbilişsel Farkındalık Düzeyleri


German Teachers’ Views on In-Service Field Education and Meta-Cognitive Awareness Levels in Turkey


Yrd. Doç. Dr. Veli BATDI


ÖZET
Bu araştırmada Türkiye’deki Almanca öğretmenlerinin hizmet-içi alan eğitimine (HİAE) ilişkin görüşleri ile üstbilişsel farkındalık düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel ve nitel yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın nitel boyutu için eylem araştırması deseni uygulanarak Nvivo-8 bilgisayar programından yararlanılmıştır. Nicel boyut ise betimsel nitelikli olup SPSS 17 programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de Ortaöğretime bağlı okullara 2013 yılında atanan 435 Almanca öğretmeni arasından özel öğretim yöntem ve teknikleri (Almanca) HİAE seminerini Erzurum’da alan 64’ü oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Duman (2013)’ın geliştirmiş olduğu “Üstbilişsel Farkındalık (ÜFAR) Ölçeği”nden faydalanılmıştır. Görüşlerin değişkenlere göre değerlendirilmesinde, ikili karşılaştırmalarda parametrik maddelerin analizi için bağımsız gruplar t-testi; non-parametrik maddeler için ise MWU testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada, öğretmenlerin görüşleri arasında, sadece değişkenlere göre anlamlı olan maddelere yer verilmiştir. Araştırmanın nitel boyutu kapsamında öğretmenlere yöneltilen HİAE’nin etkililiğine, yararlılığına ve kazandırdıklarına ilişkin sorular eğitim sürecinde HİAE’nin çeşitli öğrenme yollarını fark ettirdiği ve değerlendirme sürecinin sadece öğrenci boyutlu olmadığının hatırlatılmasına katkıda bulunduğu şeklinde yanıtlanmıştır. Nicel bulgular öğretmenlerin yüksek düzeyde üstbilişsel farkındalığa sahip olduklarını ancak üstbilişsel farkındalığın cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık içerdiğini göstermiştir. Bu bağlamda karşılaşılan sorunların çözümünü bulmayı sağlayacak düzeyde üstbilişsel farkındalığı geliştirmek amacıyla birtakım öneriler sunulmuştur.


ABSTRACT
This study aimed to determine German teachers’ views on in-service field education and meta-cognitive awareness levels in Turkey. Carried out both quantitatively and qualitatively, an action research design has been applied and Nvivo-8 program has been used in the study. Descriptive quantitative aspect of the study made use of SPSS 17 package program. Among 435 teachers appointed to high schools as German teachers in 2013 in Turkey, 64 of them who attended to “Special Teching Methods and Techniques In-service Field Education Seminar (German)” held in Erzurum constituted the the study group. As a means of data collection, Duman’s (2013) “A Meta-cognitive Awareness Scale” has been used. While evaluating teachers’ views according to variables, independent group t-test has been used for analyzing parametric items in binary comparisons and MWU tests for non-parametric items. In this study, among the views of teachers, only items having significant difference in terms of variables have been presented. In qualitative aspect of the study the effectiveness, usefulness and attainments of in-service education were asked to teachers. As a consequence of gualitative results it was come out that in-service education makes both realization of various learning ways and reminding that evaluation is not only student-dimentional. As for quantitative results, it was seen that German teachers have high level of meta-cognitive awareness and this meta-cognitive awareness showed significant difference in terms of gender variable. In this context, certain recommnedations are put forward in order to help teachers acquire meta-cognitive awareness which can enable them to find solutions they encounter.


ANAHTAR KELİMELER: hizmet-içi alan eğitimi, Almanca öğretmeni, üstbilişsel farkındalık


KEYWORDS: in-service field education, German teacher, meta-cognitive awareness


DOI :  [PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education