ÖZET
Bu çalışmada; argümantasyona dayalı laboratuar uygulamalarının öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine ve laboratuar dersine yönelik tutumlarına etkisi araştırılmıştır. Karma araştırma desenin kullanıldığı bu çalışmaya, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde okuyan 53 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerden, Bilimsel Süreç Becerileri Testi’nden aldıkları ön test puanlarına göre; bilimsel süreç becerileri açısından düşük ve yüksek seviyeli iki grup oluşturulmuştur. Bu yolla; argümantasyona dayalı laboratuar uygulamalarının bilimsel süreç becerileri daha düşük ve daha yüksek düzeyde olan öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin kıyaslanması da hedeflenmiştir. Argümantasyona dayalı laboratuar uygulamaları, argüman odaklı sorgulama ve argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı temel alınarak tasarlanmıştır. Çalışmada argümantasyona dayalı laboratuar uygulamalarının, öğrencilerin kimya laboratuarı dersine karşı tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla Kimya Laboratuarı Dersi Tutum Ölçeği ve yapılan uygulamaya ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek için de yazılı görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; argümantasyona dayalı laboratuar uygulamalarının öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği, bunun yanında bilimsel süreç becerileri daha düşük seviyedeki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede daha etkili olduğu bulunmuştur. Uygulamanın, her iki gruptaki öğrencilerin laboratuar dersine yönelik tutumlarının olumlu yönde artmasına neden olduğu görülmüştür. Uygulamaya ilişkin görüşleri alınan 19 öğrencinin büyük çoğunluğu, uygulamanın faydalı olduğuna ilişkin görüş bildirmiş ve uygulamanın hem akademik başarılarına hem de kişisel gelişimlerine katkı sağladığını belirtmiştir.
ABSTRACT
In this study, the effect of argumentation based laboratory activities on science pre-teachers’ science process skills and attitudes towards laboratory course was investigated. The study which was designed on mixed methods research was conducted with 53 science pre-teachers studying in Science Teaching Department. These students were grouped into two groups which consisted of students with high and low science process skills according to their pre-test scores from Science Process Skills Test (SPST). This way, it was aimed to compare the effect of argumentation based laboratory activities on students with lower and higher science process skills. Argumentation based laboratory activities were designed according to Argument-Driven Inquiry and Science Writing Heuristic approaches. SPST, Chemistry Laboratory Behaviour Scale, and written interview form were used to measure the effect of argumentation based laboratory activities on students’ science process skills, attitudes towards chemistry laboratory course, and their views about the application, respectively. The study concluded that the argumentation based laboratory activities improved students’ science process skills, as well as with a higher improvement for students with lower science process skills. It was seen that the application provided a positive increase in the students’ attitudes towards laboratory courses in both groups. A high majority of the 19 students whose views were acquired stated that the application was beneficial and that it contributed to both their academic success and personal development.
ANAHTAR KELİMELER: Argümantasyon, laboratuar, bilimsel süreç becerileri, tutum
KEYWORDS: Argumentation, laboratory, science process skill, attitude
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education